Parijs weert SUV's, Gent ook?

08 Februari 2024

Parijs weert SUV's, Gent ook?

"Een hogere parkeerkost voor SUV's in Gent, is wellicht niet haalbaar voor de verkiezingen."

Afgelopen weekend konden Parijzenaars hun mening geven over de parkeertarieven voor SUV's. Hoewel de opkomst voor het referendum eerder beperkt was, was de uitslag wel duidelijk: 55% stemde voor een hogere parkeertarief voor SUV's. Met deze maatregel wil de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, SUV's weren uit de stad. SUV's weren in Gent? Filip Watteeuw vindt dat een goed idee.

Groter en zwaarder wagenpark

Het wordt wel eens lachend gezegd: "Alles wordt kleiner, denk maar aan computers, telefoons, behalve auto’s."

In de voorbije 6 jaar zijn de populairste auto’s met gemiddeld 0,5 cm per jaar toegenomen. Dat lijkt niet veel, maar de openbare ruimte groeit niet mee. SUV's (Sports Utility Vehicle, of luxueuze terreinwagens) steken daar qua breedte bovenuit.

De voorbij 6 jaar werden ze, afhankelijk van het merk, 4 tot 20 cm breder. De ruimte die bredere wagens innemen wordt daardoor afgeknabbeld van andere weggebruikers. Vooral voetgangers en fietsers zijn de dupe.

Dubbel zo dodelijk

SUV's zijn niet alleen groter. Ze zijn zwaarder en verbruiken daardoor meer. Meer fossiele brandstoffen, meer materialen. Ook als ze elektrisch rijden, vergen ze meer grondstoffen én een grotere batterij (en dus opnieuw meer zeldzame grondstoffen) dan gemiddelde wagens.

"Ik begrijp dan ook de duidelijke uitspraak van de Parijzenaars. Burgemeester Hidalgo kiest onomwonden voor de leefkwaliteit voor de bewoners." - Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

Maar vooral, ze zijn bij een ongeval tot 2 keer dodelijker dan een gemiddelde wagen. Opnieuw zijn actieve weggebruikers de grootste dupe.

"Zeker in steden zijn SUV's problematisch", zegt Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit. "Ik begrijp dan ook de duidelijke uitspraak van de Parijzenaars. Burgemeester Hidalgo kiest onomwonden voor de leefkwaliteit voor de bewoners."

Met de SUV naar Parijs? 18 euro per uur

Om SUV's te weren in Parijs, stelt burgemeester Anne Hidalgo voor om de parkeerkost voor SUV's van niet-Parijzenaars te verhogen tot 18 euro/u in het centrum. In de buitenwijken verhoogt de prijs tot 12 euro/u. Elektrische en hybride SUV's betalen evenveel. Parijzenaars met een SUV kunnen die wel parkeren aan ‘normale’ prijs in hun eigen arrondissement.

SUV's zouden daardoor tot 3x meer betalen. Hidalgo wil daarmee SUV-rijders ontmoedigen om naar Parijs te komen. De extra inkomsten wil ze investeren in duurzame projecten.

Parkeren binnen de lijntjes

"Een hogere parkeerkost voor SUV's in Gent, is wellicht niet haalbaar voor de verkiezingen. De coalitiepartners zullen hier niet in meegaan", zegt Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit.

"Sommige SUV's passen gewoon niet meer binnen de afgelijnde parkeerplaatsen." - Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

"Maar wat we wel kunnen doen is kijken of wagens correct geparkeerd staan. Sommige SUV's passen gewoon niet meer binnen de afgelijnde parkeerplaatsen. Staan ze op of over de lijn, dan staan ze in principe foutgeparkeerd en kunnen ze worden beboet."

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? 
Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.

Op de hoogte blijven van het nieuws van en over Filip? 
Schrijf je dan in op de persoonlijke nieuwsbrief van Filip.