Zwijnaarde krijgt eerste wijkmobiliteitsplan

28 Maart 2024

Zwijnaarde krijgt eerste wijkmobiliteitsplan

"Ter hoogte van de school in de Hutsepotstraat bijvoorbeeld, waar een filter en een fietsstraat zijn ingericht, is het van dag 1 wel duidelijk wat je daar wint aan plaats en veiligheid."

Het heeft wat langer op zich laten wachten dan gepland, maar op maandag 25 maart was het zo ver: het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde werd ingevoerd. Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit, is zeer tevreden en ook een beetje opgelucht dat het nu eindelijk kon starten.

Het waren best spannende weken.

Eindelijk!

Maandagochtend 25 maart werden de laatste verkeersborden op hun plaats gezet en onthuld.

Tijdens de eerste ochtendspits was het nog even zoeken en wennen voor mensen met de wagen, maar een groot aantal stewards, mensen van het Mobiliteitsbedrijf en politie wezen de goeie weg en gaven extra uitleg.

De avondspits verliep al een stuk vlotter en de dagen erna leek op het eerste zicht alles min of meer vlot te verlopen.

"Het belangrijkste is dat het wijkmobiliteitsplan nu kan doen waarvoor het bedoeld is: sluipverkeer weghouden en Zwijnaarde veiliger en fijner maken." - Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

"Ontzettend blij dat het wijkmobiliteitsplan in Zwijnaarde is gestart", zegt Filip. "De startdatum werd meer dan één keer aangekondigd en weer uitgesteld."

"Een juridische actie van enkele bewoners zorgde ervoor dat de invoering van het wijkmobiliteitsplan even on hold werd gezet. Maar er werd opnieuw rond de tafel gezeten en er werd een oplossing gevonden waar iedereen zich in kon vinden."

"Het belangrijkste is dat het wijkmobiliteitsplan nu kan doen waarvoor het bedoeld is: sluipverkeer weghouden en Zwijnaarde veiliger en fijner maken."

De mens is een gewoontedier

Het wijkmobiliteitsplan wijzigt wel wat in een wijk. Voor voetgangers en fietsers wordt het een pak veiliger, voor bewoners een stuk rustiger.

Wie met de auto rijdt dient misschien een andere route te zoeken of wordt, nu het veiliger en fijner is, misschien wel verleid om te voet of met de fiets te gaan.

In elk geval, er verandert wel wat. En ingesleten gewoontes veranderen, dat vraagt energie.

"Ik begrijp dat sommige mensen hun gewoontes moeten veranderen en dat dat bij sommige mensen weerstand oproept, maar als je daarvoor veiligere straten in de plaats krijgt, dan is dat toch een kleine inspanning?"

Ruimte voor iets anders

Door het verkeer dat er geen herkomst of bestemming heeft, uit de woonstraten in Zwijnaarde te halen, wordt ruimte gewonnen.

Ruimte die in een volgende fase kan worden ingevuld door bredere voet- en fietspaden, een integraal toegankelijke halte, terrassen, groen, speel- of ontmoetingsplekken.

"De herinrichting van straten en pleinen vergt wel wat tijd", zegt Filip, "maar ter hoogte van de school in de Hutsepotstraat bijvoorbeeld, waar een filter en een fietsstraat zijn ingericht, is het van dag 1 wel duidelijk wat je daar wint aan plaats en veiligheid."

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? 
Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.

Op de hoogte blijven van het nieuws van en over Filip? 
Schrijf je dan in op de persoonlijke nieuwsbrief van Filip.