Studio Skoop heropent deze zomer!

26 Maart 2026

Studio Skoop heropent deze zomer!

De Stad steunt het Belgisch filmhuis Lumière, dat de cinema verder zal uitbaten, terwijl het gebouw zelf wordt overgenomen door een privé-investeerder.

Goed nieuws voor filmfans: Studio Skoop, de iconische stadsbioscoop aan het Sint-Annaplein, opent deze zomer opnieuw zijn deuren. De Stad steunt het Belgisch filmhuis Lumière, dat de cinema verder zal uitbaten, terwijl het gebouw zelf wordt overgenomen door een privé-investeerder.

Studio Skoop heeft een rijke geschiedenis. Opgestart in 1970 door Ben Ter Elst, is het de oudste arthouse cinema van Gent – en mogelijk van heel België. Ook de wieg van Film Fest Gent (destijds nog “Internationaal Filmgebeuren”) staat in de Skoop. Voor velen is Skoop meer dan een plek om films te kijken: het is een ruimte van ontmoetingen, gesprekken en onvergetelijke herinneringen.

Herinneringen die blijven

Gemeenteraadslid Liesbet De Weder blikte terug tijdens de gemeenteraad: "The Purple Rose of Cairo van Woody Allen was de eerste film die ik hier zag, zo’n veertig jaar geleden. Voor de 14-jarige puber die ik toen was, was dat een hele belevenis. De intieme zalen met rode pluche, de donkere gangen, de smalle trappen… Alles ademde verwachting. Later zag ik hier talloze films, altijd met een glaasje achteraf in het gezellige Skoop-café. Zoveel mooie avonden, zoveel herinneringen."

Studio Skoop 2.0

De sluiting vorig jaar kwam hard aan bij Gentse filmliefhebbers, maar de laatste vertoning in december 2025 betekende gelukkig niet 'The End'. Dankzij Lumière en de subsidie-overeenkomst krijgt Studio Skoop nu een tweede leven: Studio Skoop 2.0.

Het vernieuwde concept belooft:

  • Een gevarieerd aanbod van kwaliteitsfilms
  • Educatieve programma’s voor scholen
  • Korting voor bezoekers met een laag inkomen
  • Zalen beschikbaar voor filmfestivals en lokale verenigingen via gedeeld gebruik

"De cinema is een plek voor dromen en verbeelding, maar dit verhaal is geen fictie. Een mooier scenario hadden we ons niet kunnen wensen" - Liesbet De Weder, gemeenteraadslid

Met deze heropening blijft een belangrijk stukje Gentse cultuur- en cinema-erfgoed behouden. Filmfans kunnen opnieuw genieten van bijzondere films, warme ontmoetingen en onvergetelijke avonden in Studio Skoop.

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.