Kraak de code
20 Juni 2019

In deze digitale wereld is het belangrijk dat jonge kinderen leren hoe computers ‘denken’. Dat is interessant voor hun latere beroepsleven, maar ook om te functioneren in onze steeds veranderende digitale maatschappij. Code City wil alle kinderen en jongeren laten kennis maken met coderen en ‘computationeel denken’.
Complexe problemen oplossen, verschillende manieren zien om tot een oplossing te komen, samenwerken, creatief denken. Het geheel van deze vaardigheden noemen we COmputationeel DEnken. Het zijn belangrijke vaardigheden die initatiefnemers Digipolis, Digitaal Talent@Gent, Fyxxi en Stad Gent met Code City naar de lagere scholen willen brengen. Stad Gent ondersteunt en financiert.
"Leerkrachten moeten al van vele markten thuis zijn en komen er soms niet toe om de nieuwste leerdomeinen uit te pluizen. Als een coach in de klas komt met kant-en-klaar materiaal, dan kunnen ze samen aan de slag gaan" - Elke Decruynaere, schepen van Onderwijs
Code City vond plaats in het voorjaar van 2018 en 2019. Vrijwillige coaches trokken met een codeerles naar alle Gentse basisscholen. In 2018 deden ze een Minecraft-Code Uur, in 2019 gingen ze aan de slag met Bluebot-robotjes. Hiermee kunnen kinderen spelenderwijs de basis van programmeren leren.
Het is belangrijk om deze STEM-vaardigheden (Science, Technology, Engineering & Mathematics) enerzijds vroeg aan te bieden maar ook om via het reguliere onderwijs die kinderen te bereiken waarvan de ouders minder technologie minded zijn.
Code City stuurde 152 vrijwillige coaches uit naar 75 Gentse scholen. Samen begeleidden ze 160 codeerlessen waardoor meer dan 3.700 kinderen de beginselen van programmeren leerden kennen. Code City werd op een aantrekkelijke en kindgerichte manier aangebracht en kon op veel enthousiasme rekenen van het jonge publiek. De sessies trokken ook veel leerkrachten over de schreef. “Leerkrachten moeten al van vele markten thuis zijn en komen er soms niet toe om de nieuwste leerdomeinen uit te pluizen. Als een coach in de klas komt met kant-en-klaar materiaal, dan kunnen ze samen aan de slag gaan”, geeft Elke Decruynaere, schepen van onderwijs, mee. In het najaar volgen nog vormingen voor de leerkrachten, zodat ze hierop kunnen verder bouwen.
De deelnemende klassen konden nadien meedoen aan een fotowedstrijd en een Blue-Botset winnen. Er kwamen 69 inzendingen binnen, met stuk voor stuk creatieve foto’s vol enthousiaste coderende kinderen. De winnende klassen komen uit De Mozaïek Bis, Sint-Lievenspoort en De Krekel.