Groen Gent eist meer budget voor De Lijn

11 Januari 2024

Groen Gent eist meer budget voor De Lijn

"Het budget dat De Lijn krijgt van de Vlaamse Regering is gewoon onvoldoende om een kwalitatief net uit te bouwen voor iedereen."

Op zaterdag 6 januari 2024 werd in heel Vlaanderen het nieuw openbaar vervoersnet van De Lijn uitgerold. Het volledige tram- en busnet van De Lijn is hertekend. Nieuwe lijnen, nieuwe haltes, nieuwe lijnvoering. Veel mensen krijgen meer openbaar vervoer, maar heel wat mensen zijn hun halte of bus ook kwijt. Dat zorgt voor veel ontevreden reizigers. En dus werd er op 6 januari actie gevoerd. Ook Groen Gent deed mee.

Meer openbaar vervoer in de stad, minder erbuiten

Met het nieuwe net biedt De Lijn meer bussen en trams in gebieden waar veel potentieel is, lees: in de stad. Dat is goed.

Waar veel mensen wonen komt er meer openbaar vervoer. Zo wordt het aantrekkelijker voor reizigers om de bus of tram te nemen en de auto te laten staan. Stad Gent krijgt bijvoorbeeld meer bediening op drukke lijnen en ook meer laatavondvervoer. Top!

Budgetneutrale keuzes

Maar omdat de huidige en de vorige Vlaamse minister van Mobiliteit, respectievelijk Minister Peeters (OpenVLD) en Minister Weyts (N-VA), hebben beslist dat het nieuwe net budgetneutraal moet zijn, moeten er keuzes worden gemaakt.

Meer bussen op een drukke lijn? Dan moet er worden gesnoeid op andere plekken.

In de praktijk betekent dit dat minder drukke lijnen en minder gebruikte haltes wegvallen. En die zijn niet in de stad, maar in buitenwijken. De stad gaat er dus op vooruit. Minder dicht bewoond gebied gaat erop achteruit.

"Er zitten voor Stad Gent goede zaken in het nieuwe aanbod, maar buiten het centrum en in de randgemeenten worden een hoop haltes minder bediend." - Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit, vindt dat beide moeten worden bediend:

"Er zitten voor Stad Gent goede zaken in het nieuwe aanbod, maar buiten het centrum en in de randgemeenten worden een hoop haltes minder bediend."

"Er moet meer worden geïnvesteerd in openbaar vervoer. Het budget dat De Lijn krijgt van de Vlaamse Regering is gewoon onvoldoende om een kwalitatief net uit te bouwen voor iedereen."

Groen Gent wil meer budget

Groen Gent ijverde op zaterdag 6 januari, samen met heel wat andere actievoerders, voor een stad die overal toegankelijk is met het openbaar vervoer.

Openbaar vervoer vormt dé ruggengraat van een duurzaam en sociaal vervoersbeleid. Een betrouwbaar, frequent vervoersnet voor iedereen is met het huidige budget niet haalbaar.

"Deze Vlaamse Regering doet het omgekeerde en duwt de Vlaming van het platteland in de auto. Een totaal verkeerde keuze voor Groen." - Mieke Schauvliege, Vlaams Parlementslid

Mieke Schauvliege, Vlaams Parlementslid en lijsttrekker Groen voor volgende Vlaams verkiezingen, was ook van de partij en zegt:

"Moet je vanuit een meer afgelegen gemeente in het Meetjesland richting Gent voor school, werk of ziekenhuisbezoek, dan ben je uren onderweg en raak je vaak zelfs niet meer terug."

"Wil je een modal shift realiseren, dan is investeren in meer en toegankelijker openbaar vervoer een absolute must."

"Deze Vlaamse regering doet het omgekeerde en duwt de Vlaming van het platteland in de auto. Een totaal verkeerde keuze voor Groen."

Investeren in meest kwetsbaren

Ook de jongeren van Jong Groen Gent vinden het onbegrijpelijk dat een Vlaamse Regering niet meer investeert in openbaar vervoer, het vervoersmiddel bij uitstek van (schoolgaande) jongeren.

Investeren in openbaar vervoer is ook investeren in de meest kwetsbare Gentenaars, investeren in veilige mobiliteit én investeren in het klimaat. 

Om deze eis kracht bij te zetten, lanceert Groen Gent en hun jongerenwerking een petitie.

Nog niet ondertekend? Doe het dan hier …

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? 
Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.

Op de hoogte blijven van het nieuws van en over Filip? 
Schrijf je dan in op de persoonlijke nieuwsbrief van Filip.