Gentse luchtkwaliteit fors beter dankzij Circulatieplan

29 Augustus 2018

Gentse luchtkwaliteit fors beter dankzij Circulatieplan

Het Circulatieplan werkt! Ook onze luchtkwaliteit verbetert sterk. De uitstoot van schadelijke gassen is dubbel zo hard gedaald als het Vlaamse gemiddelde sinds april 2017, toen schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) het plan invoerde.

Dat blijkt uit wetenschappelijke metingen van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) die milieuschepen Tine Heyse (Groen) liet uitvoeren. De VMM vergeleek de uitstoot van stikstofdioxide (NO2), een gas dat grotendeels afkomstig is van wegverkeer, voor en na de invoering van het Circulatieplan. Overal daalde de uitstoot, op bepaalde plaatsen tot zelfs 32 procent. 

"Het circulatieplan werkt & zorgt voor schonere lucht in onze stad. Tijd voor een uitrol in de deelgemeenten. Want iedere Gentenaar heeft recht op propere lucht!" Sara Matthieu - plaats 14

 De VMM vergeleek op twintig strategisch gekozen punten de luchtkwaliteit gedurende een lange periode, zowel voor als na de invoering van het Circulatieplan in april van 2017. Overal daalden de NO2-waarden stevig, met de omgeving van knippen en autoluwe straten in het stadscentrum als uitschieters. Zo daalde de NO2-concentratie in de Phoenixstraat met 32 procent. In de Lammerstraat tekent de VMM een daling van 28 procent op, in de Keizer Karelstraat gaat het om 25 procent.

Schepen Tine Heyse: “Een enorme stap in de goede richting. De volgende stap is de invoering van een lage-emissiezone op 1 januari 2020. De meest vervuilende wagens worden dan geweerd uit het centrum.” 

"Met de lage-emissiezone zetten we in 2020 de volgende stap naar een betere luchtkwaliteit binnen de R40. Dat willen we graag uitbreiden tot het ganse gebied binnen de R4 in een verdere fase." Jeroen Van Lysebettens - plaats 23

Ook schepen Watteeuw heeft ambitieuze plannen voor de volgende bestuursperiode: “Het Circulatieplan weert doorgaand verkeer uit de binnenstad. We rolden dat eerst uit in het stadshart, omdat daar de grootste aantallen voetgangers en fietsers te vinden zijn. Ook in de deelgemeenten zijn er tal van mogelijkheden om het verkeer veiliger en gezonder te maken. Dat is de volgende grote uitdaging.”

 

Tabel 1: Gekalibreerde NO2-concentraties (µg/m3) in de perioden vóór en na de invoering van het circulatieplan

Meetplaatscode

Straat

vóór

na

verschil

verschil(%)

GN36*

Martelaarslaan

40,5

38,5

-2,0

-5%

GN37*

Palinghuizen

39,6

38,8

-0,8

-2%

GN38*

Dok-Zuid

46,6

43,4

-3,2

-7%

GN39*

Rooigemlaan

41,9

38,1

-3,8

-9%

GN40*

Keizervest

48,0

39,5

-8,5

-18%

GN41

Nieuwewandeling

37,1

32,6

-4,6

-12%

GN42

Coupure

31,6

24,3

-7,3

-23%

GN43

Clarissenstraat

35,6

29,4

-6,2

-18%

GN44

Tweebruggenstraat

39,4

32,8

-6,6

-17%

GN45

Rodetorenkaai

36,3

31,4

-5,0

-14%

GN46

Begijnhoflaan

45,4

36,0

-9,4

-21%

GN47

Kortrijksepoortstraat

34,9

29,2

-5,7

-16%

GN48

Coupure

32,2

23,2

-9,0

-28%

GN49

Phoenixstraat

56,3

38,4

-17,9

-32%

GN50

Keizer Karelstraat

50,0

37,4

-12,6

-25%

GN51

Tolhuislaan

48,0

39,1

-8,9

-19%

GN52

Lammerstraat

46,6

33,6

-13,0

-28%

GN53

Hoogstraat

52,3

43,4

-8,9

-17%

GN54

Recollettenlei

34,0

27,7

-6,4

-19%

GN55

Kraanlei

33,4

25,8

-7,6

-23%

Gemiddelde

 

41,5

34,1

-7,4

-18%