De LEZ-discussie draait maar om één ding: onze gezondheid

04 December 2025

De LEZ-discussie draait maar om één ding: onze gezondheid

Met een ambitieus fietsbeleid en het terugdringen van uitstoot zetten we in Gent belangrijke stappen voor de gezondheid van onze inwoners. 

De Vlaamse regering besliste na lang beraad om de lage-emissiezone (LEZ) niet te verstrengen. Euro-5-diesels blijven dus ook na 2026 welkom in Gent en Antwerpen. Die beslissing zorgt eindelijk voor duidelijkheid, maar ze komt veel te laat en legt een belangrijk probleem bloot: de impact op onze gezondheid wordt onvoldoende ernstig genomen.

De Raad van State waarschuwde nochtans duidelijk. Het tegenhouden van de verstrenging betekent een “aanzienlijke achteruitgang” voor gezondheid en leefmilieu. Studies tonen al jaren dezelfde lijn: minder uitstoot betekent minder kinderen met astma, minder hart- en vaatziekten, minder longklachten. De voorbije jaren verbeterde de luchtkwaliteit in Gent aantoonbaar, en dat is geen statistiek, dat is gezondheidswinst.

"Het is de verantwoordelijkheid van de Vlaamse regering om bijkomende milieumaatregelen te nemen. Dat we pas nu onze inwoners correct kunnen informeren, is onbehoorlijk bestuur"- Filip Watteeuw

“De gezondheid van de Gentenaars blijft onze topprioriteit. Het is de verantwoordelijkheid van de Vlaamse regering om bijkomende milieumaatregelen te nemen. Dat we pas nu onze inwoners correct kunnen informeren, is onbehoorlijk bestuur", vertelt Filip Watteeuw.

Zoals beloofd start Gent de evaluatie van de LEZ. Niet om oude discussies te herhalen, wel om te kijken welke maatregelen vandaag nog een bijdrage leveren om Gentse lucht schoon en gezond te houden.

Burgemeester Termont zei het al in 2017: “De belangrijkste wegen van Gentenaar zijn de luchtwegen.” Dat blijft de richting die Gent moet volgen: een stad waar gezondheid boven politieke gewin staat, en waar elke maatregel wordt afgewogen op de impact op de leefkwaliteit van Gentenaars.

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.