Bouwen aan de toekomst met een duurzamer bouwreglement

11 April 2024

Bouwen aan de toekomst met een duurzamer bouwreglement

"Het fietsgebruik is toegenomen en dat is natuurlijk fantastisch, maar het grote aantal fietsen zet druk op het openbare domein."

Gent heeft een vernieuwd Algemeen Bouwreglement. Dat is de handleiding voor wie bouwt en verbouwt in Gent. "Met het nieuwe reglement kunnen we weer een stukje duurzamer bouwen", vertelt Filip Watteeuw, schepen van Stedenbouw.

Meer plaats om fietsen binnen te plaatsen

Woon je buiten de stadskern, dan heb je misschien wel een garage of tuinberging waar je je fiets kwijt kan.

Binnen de stadskern zijn de gevels niet zo breed, de woningen een pak kleiner en is er dikwijls geen plaats om een fiets comfortabel te stallen. Die fiets belandt dan op straat. Met wat geluk vind je plaats in een fietsenrek, maar dan nog staat je fiets onbeschermd in weer en wind of ben je bezorgd over diefstal.

Voor nieuwe woningen stelt het reglement dat er een fietsenstalling moet worden voorzien voor bewoners, maar ook voor bezoekers. In het jargon betekent dit dat wie bouwt moet voldoen aan parkeernormen.

Per slaapkamer, 1 fietsparkeerplaats

Niet iedereen die bouwt moet daaraan voldoen. Bouw of verbouw je je eigen woning, dan word je vrijgesteld van de parkeernormen.

Wanneer er meer dan 5 wooneenheden tegelijk worden gebouwd zoals bij een woningbouwproject in een nieuwe verkaveling of studentenhuisvesting, geldt de parkeernorm wel. Per slaapkamer moet 1 fietsparkeerplaats worden voorzien.

"Bij grote projecten moest er tot nu toe 1 bezoekersplaats voorzien worden per 10 wooneenheden. We verdubbelen dat aantal nu, er moet een fietsparkeerplaats zijn vanaf 5 woonunits." - Filip Watteeuw, schepen van Stedenbouw

Niet alleen het fietsgebruik in het algemeen is gestegen, ook het bezit en het gebruik van buitenmaatse fietsen is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen. Van 4,6% in 2014 naar 8,3% in 2023. Daarom verplicht het Algemeen Bouwreglement het creëren van ruimte voor buitenmaatse fietsen.

Vanaf 11 fietsstalplaatsen moet 10% van de stalplaatsen voor buitenmaatse fietsen worden ingericht.

Het is trouwens een misvatting om buitenmaatse fietsen enkel met bakfietsen te associëren. Vaak gaat het ook over ligfietsen of aangepaste fietsen voor mensen met een beperking.

Filip Watteeuw, schepen van Stedenbouw: "Bij grote projecten moest er tot nu toe 1 bezoekersplaats voorzien worden per 10 wooneenheden. We verdubbelen dat aantal nu, er moet een fietsparkeerplaats zijn vanaf 5 woonunits."

"Het fietsgebruik is toegenomen en dat is natuurlijk fantastisch, maar het grote aantal fietsen zet druk op het openbare domein. De Stad heeft in totaal 30.000 extra openbare fietsparkeerplaatsen gecreëerd, maar dat is ontoereikend."

Ruimte uitgedrukt in effectieve parkeerplaatsen

Op dat moment kan de te voorziene plaats voor fietsen, maar ook voor auto’s, collectief en efficiënt binnen een project worden georganiseerd. Met een voldoende grote fietsenstalling bijvoorbeeld kan worden voldaan aan de parkeernorm.

Een andere wijziging in het reglement betekent dat de ruimte die moet worden voorzien niet meer uitgedrukt wordt in m² zoals voorheen, maar in effectieve fietsparkeerplaatsen. De ruimte die voor fietsen wordt voorzien, wordt daardoor een heel stuk comfortabeler.

Parkeerrichtlijnen Fiets en Auto samen in één document

Tot voor kort waren er voor parkeerrichtlijnen in Gent vier documenten. Er was de brochure Parkeerrichtlijnen voor fiets en auto, een brochure Richtlijnen Fietsenparkings, een integrale nota Parkeerrichtlijnen Fiets en Auto en het Algemeen Bouwreglement.

Die bestonden naast elkaar en vulden elkaar niet helemaal aan. Alles is nu netjes in één document: 'Parkeerrichtlijnen Fiets en Auto'. Minder Kafka dus.

Nieuwsbrief Filip 

Op de hoogte blijven van het nieuws van en over Filip? Schrijf je dan in op de persoonlijke nieuwsbrief van Filip.

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.