Bouw Louisa d’Havébrug gestart

09 Mei 2019

Bouw Louisa d’Havébrug gestart

Met een eerste spadesteek gaf schepen Filip Watteeuw op dinsdag 7 mei 2019 het startschot voor de bouw van de Louisa d'Havébrug. De nieuwe fietsers- en voetgangersverbinding overbrugt de Schelde en verbindt de Stropkaai met de Bellevuewijk en Ledeberg. Zo ontstaat een nieuwe veilige fietsroute richting onder andere Gent-Sint-Pieters en het UZ. De brug zou klaar moeten zijn voor de zomer van 2020.

De Louisa d'Havébrug zal 5 meter boven het wateroppervlak komen en krijgt 3 aanrijhellingen. 2 ervan worden voorzien aan de kant van de Stropkaai, ter hoogte van de Lentestraat en ter hoogte van de Sint-Juliaanstraat. De 3de wordt aangelegd ter hoogte van het stukje groen aan de achterzijde van de Jenny Tanghestraat in Ledeberg.

Na de werken aan de brug starten de werken aan een nieuwe groenzone, die rechtstreeks toegang zal geven tot het water. Dit nieuwe parkje zal deel uitmaken van de Ledebergse Scheldemeander en wordt een aangename plek voor buurtbewoners, werknemers en voorbijgangers om uit te rusten, doorheen te fietsen of te wandelen. De nieuwe brug zal zorgen voor een maximale bereikbaarheid en toegankelijkheid van dit nog te realiseren parkje.

"De Louisa d'Havébrug zal deel uitmaken van ons nieuw fietsroutenetwerk en biedt een veilig alternatief voor de Stropburg of de R40. Daarom maken we ook de Stropkaai verkeersluwer." - Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

Uitvoering en financiering

De werken zullen ongeveer 1 jaar duren. Vanaf de start van de werken wordt de Stropkaai, tussen de Lentestraat en de Sint-Juliaanstraat, onderbroken voor gemotoriseerd verkeer. Voetgangers, fietsers en hulpdiensten behouden wel hun doorgang.
De nieuwe brug zal in totaal 3.271.100,39 euro (inclusief btw) kosten. De Stad Gent financiert 1.375.048,83 euro, het Agentschap Wegen en Verkeer 1.133.000 euro, het Europees Fonds 621.000 euro, en Baloise 142.051,56 euro.

Louisa d'Havé

"Louisa overleed in 1966, maar met deze brug zal ze blijvend herinnerd worden. Nadat ze in de Grote Oorlog belangrijke informatie naar de overzijde bracht, zal haar brug vanaf volgend jaar duizenden fietsers en voetgangers naar de overzijde brengen." - Filip Watteeuw

Louisa kan met recht en reden een brugfiguur genoemd worden, dus haar naam geven aan een brug leek ons niet meer dan logisch. Het was kabinetsadviseur en provincieraadslid Hans Mestdagh die in 2015 een artikel las over Louisa d’Havé en voorstelde om de toekomstige brug naar haar te noemen. Louisa d’Havé was een oorlogshelding in de eerste wereldoorlog. Als dochter van de Gentse textielfabrikant Théophile d’Havé kreeg ze de toestemming van de Duitsers om de grens over te steken om zogezegd stoffen te gaan kopen. In werkelijkheid was ze toen aan de slag als “agent 40B”, spionne voor het Belgische leger. De familie d’Havé won het vertrouwen van de Duitsers en kregen zo belangrijke informatie in handen die ze overmaakten aan het Belgisch leger. Zoals info over de bestelling van duizenden gasmaskers voor de Duitsers, waardoor het Belgische leger wist dat er gasaanvallen op til waren en zelf ook gasmaskers kon laten produceren.