Wijziging Dampoort-Express zet kwaad bloed

26 Oktober 2023

Wijziging Dampoort-Express zet kwaad bloed

"Veel mensen moeten ’s morgens heel wat geregeld krijgen en rekenen op die trein."

De directe piekuurtrein Gent-Dampoort – Brussel van 7.46 uur wordt een uur vervroegd. De beslissing werd genomen door Infrabel en NMBS. De vele reizigers van deze ‘Dampoort-Express’ zijn niet te spreken over deze wijziging. Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw vindt dat ook niet kunnen en vraagt de bevoegde minister, NMBS en Infrabel om uitleg en meer piekuurtreinen.

Filip nam, toen hij Vlaams Parlementslid was, regelmatig de ‘Dampoort-Express’: "Ik weet uit eigen ervaring dat een piekuurtrein een uur vervroegen niet zo maar op te vangen is. Veel mensen moeten ’s morgens heel wat geregeld krijgen en rekenen op die trein. Zo maar even een trein vroeger nemen om 6.46 uur is geen kleine wijziging."

Stad niet betrokken

Stad Gent werd niet betrokken bij de beslissing om de piekuurtrein te vervroegen. Ook andere beslissingen, zoals de afschaffing van de S53-bediening van het station Gentbrugge, gebeurden niet in overleg met de stad.

"We werden zelfs niet op voorhand op de hoogte gebracht", antwoordt Filip op een vraag van Groen-raadslid Anton Vandaele, daarover deze week in de gemeenteraad.

Volgens de NMBS was het Infrabel die ervoor zorgde dat de piekuurtrein moest worden vervroegd. NMBS of Infrabel, het zal de reizigers worst wezen. Die willen gewoon hun trein terug en nog liever meer directe piekuurtreinen.

Meer treinen

Schepen Watteeuw blijft niet bij de pakken zitten. Hij vraagt uitleg bij de bevoegde minister Gilkinet en bij de NMBS en Infrabel en dringt aan op meer treinen.

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? 
Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.

Op de hoogte blijven van het nieuws van en over Filip? 
Schrijf je dan in op de persoonlijke nieuwsbrief van Filip.