21 okt 2021

Wijkmobiliteitsplan Dampoort Oud-Gentbrugge is klaar!

Het langverwachte wijkmobiliteitsplan voor Dampoort & Oud-Gentbrugge is er. De invoering is nog niet voor meteen en er komt nog heel wat bovenop het ‘pijltjesplan’, maar het kader is er. Enkele prangende vragen voor Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw, Filip Watteeuw.

Wat komt er nog bij voor fietsers en voetgangers?

"Er komen nog heel wat lagen bovenop het plan zoals het nu is voorgesteld. Het plan is slechts de basis. Zo worden er ook fietsstraten voorzien en kunnen straten en kruispunten heringericht worden met meer ruimte voor comfortabele voet- en fietspaden. Ook sommige pleinen en schoolomgevingen kunnen worden aangepakt nu er meer ruimte vrij komt."

"Het wijkmobiliteitsplan is een evenwichtsoefening. Doorgaand verkeer zonder herkomst of bestemming willen we er uit. Maar woningen , handelszaken, scholen, zorginstellingen … blijven wel bereikbaar." - Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

"De invoering van het plan is voorzien voor eind 2022, rekening houdend met de werken aan de Dampoort. Tegen dan kan niet alles heringericht zijn, we gaan eerst aan de slag met tijdelijke inrichtingen. Er is dus nog heel wat werk voor de boeg de komende maanden."

Het sluipverkeer kan er nog wel door. Worden sommige straten dan niet drukker?

"Het wijkmobiliteitsplan is een evenwichtsoefening. Doorgaand verkeer zonder herkomst of bestemming willen we er uit. Maar woningen , handelszaken, scholen, zorginstellingen … blijven wel bereikbaar. We kunnen inderdaad niet alle gaten dichten, maar door de omrijafstand groot of ingewikkeld te maken ontmoedigen we doorgaand verkeer."

"Na de werken aan de Dampoort zal het opnieuw vlotter zijn om via de Dampoort te rijden. De winst die men zal kunnen halen door via de wijk te rijden zal quasi nul zijn. Het doorgaand verkeer op de as Nijverheidskaai-Waterkluiskaai-Delvinlaan bijvoorbeeld gaat er volledig uit."

"Ook doorgaand verkeer op de as Edmond Blockstraat-Gentbruggebrug-Gentbruggestraat gaat er uit. Dat is ook zo op de as Toekomststraat-Forelstraat in de richting van de R40. Opnieuw, we evalueren het plan na invoering. Ongewenste neveneffecten passen we aan."

Wordt het kruispunt onderaan Gentbruggebrug niet gevaarlijker voor fietsers?

"De inrichting van het kruispunt onderaan Gentbruggebrug en ook het kruispunt Waterkluiskaai-Delvinlaan wordt nu verder ontworpen."

"Een veilige inrichting voor fietsers en voetgangers is daarbij essentieel. Hoe dat er precies zal uitzien is nu nog niet bekend, maar met markering alleen komen we er zeker niet. Eens het is ingericht houden we die punten goed in het oog. Als er moet worden bijgestuurd, dan doen we dat. Dat geldt ook voor de rest van het plan."

En tot slot: bent u zelf tevreden met het plan?

Ik ben best tevreden! We hebben de tijd genomen om te luisteren en uit te zoeken waar de knelpunten liggen, waar draagvlak voor is en dit zonder toe te geven aan de doelstellingen: doorgaand verkeer weren en veiligheid en leefkwaliteit in de wijken verhogen. Ik vind dat het plan dat nu op tafel ligt erg evenwichtig is opgesteld. Ik ben dan ook heel trots op het werk dat iedereen geleverd heeft om tot dit plan te komen.

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van Groen Gent? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren