Vierkant groen maakt kruispunt Hogeweg-Grondwetlaan veiliger

23 Maart 2023

Vierkant groen maakt kruispunt Hogeweg-Grondwetlaan veiliger

“Veiligheid voor voetgangers en fietsers is absoluut prioritair. Daarom geven we hen de tijd om veilig over te steken. Gemotoriseerd verkeer moet daardoor wat langer wachten bij een conflictvrij kruispunt. Het is een meer dan faire prijs voor verhoogde verkeersveiligheid.” - Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

Het kruispunt Hogeweg-Grondwetlaan in Sint-Amandsberg stond gekend als een gevaarlijk kruispunt. De voorbije jaren deden er zich heel wat ongevallen voor, met vooral voetgangers en fietsers onder de slachtoffers. Het kruispunt ligt daarenboven op een erg drukke fietsroute.

Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit, wou niet wachten op een volledige heraanleg van het kruispunt en liet er ‘vierkant groen’ uittesten. Voetgangers en fietsers vinden het nu veel veiliger.

Wat is vierkant groen?

In juli 2022 werd op het kruispunt Hogeweg-Grondwetlaan vierkant groen ingevoerd.

Hierbij krijgen fietsers en voetgangers op de verschillende richtingen tegelijk groen en moeten alle auto’s wachten. Zo zijn er geen conflicten op het kruispunt tussen actieve weggebruikers en gemotoriseerd verkeer. In de volgende fase krijgt gemotoriseerd verkeer groen zoals op een gewoon 'lichtengeregeld' kruispunt.

Getest en goed bevonden

Na 6 maanden is het vierkant groen geëvalueerd. Er werd aan passanten gevraagd wat zij van de nieuwe inrichting vinden. De respons van voetgangers en fietsers is duidelijk. 75% van de fietsers vindt het veiliger, 62% van de voetgangers vindt dat ook.

Opvallend: wie met kinderen fietst is nog meer tevreden. Van de ouders met jonge kinderen in een fietszitje vindt 88 procent dat het kruispunt veiliger is geworden, bij ouders met kinderen die zelf fietsen is dat 86 procent.

En dat was uiteraard de bedoeling, een veiliger kruispunt voor voetgangers en fietsers. Opzet geslaagd dus!

Faire prijs voor meer veiligheid

Door meer tijd en ruimte te geven aan voetgangers en fietsers om een kruispunt veilig over te steken, moet die natuurlijk elders worden weggehaald. Gemotoriseerd verkeer moet dus wat langer wachten aan het licht, gemiddeld 30 seconden.

Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit, vindt dat geen moeilijke keuze: “Veiligheid voor voetgangers en fietsers is absoluut prioritair. Daarom geven we hen de tijd om veilig over te steken. Gemotoriseerd verkeer moet daardoor wat langer wachten bij een conflictvrij kruispunt. Het is een meer dan faire prijs voor verhoogde verkeersveiligheid.”

Overal vierkant groen?

Om vierkant groen in te voeren is wel wat plaats nodig. Zo moeten fietsers een afzonderlijke licht kunnen krijgen en zich los van het gemotoriseerd verkeer kunnen opstellen. Die ruimte is er niet altijd de dichtbebouwde stedelijke omgeving.

Schepen Watteeuw wil graag verder vierkant groen invoeren waar mogelijk, en roept ook de Vlaamse wegbeheerder AWV op om op de kruispunten waar zij wegbeheerder hetzelfde te doen.

 

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.