Veilige tramsporen in Gent

17 November 2022

Veilige tramsporen in Gent

In onze stad en andere steden zorgen tramsporen vaak voor onveilige situaties en ongevallen met fietsers. Volgens cijfers van de Gentse spoeddiensten zijn er elk jaar 500 ongevallen met fietsers op de tramsporen en dat is wellicht een onderschatting. Nochtans is fietscomfort en veiligheid erg belangrijk om meer mensen de fiets op te krijgen. Raadslid Sara Matthieu vroeg schepen Filip Watteeuw daarom wat de Stad en De Lijn kunnen doen, naar aanleiding van een nieuw experiment met rubbervulling. Krijgen we binnenkort fietsvriendelijke tramsporen in Gent? 

Vertramming, maar wel veilig

De Gentse tramsporen zijn op sommige plaatsen gevaarlijk, te veel mensen komen er vroeg of laat (on)zacht mee in aanraking. Alternatieve fietsroutes voorzien zonder tramsporen is helaas niet altijd mogelijk, of leidt tot langere en minder aantrekkelijke fietsroutes.

"De vertramming van ons openbaar vervoersnet is super belangrijk voor meer comfort en service in Gent, maar we moeten wel met een gerust hart in onze stad kunnen fietsen." - Sara Matthieu, gemeenteraadslid

Daarom moeten de tramsporen zelf veiliger, zegt Sara: "Ik vroeg de schepen welke nieuwe oplossingen de stad Gent samen met De Lijn onderzoekt om de tramsporen veiliger te maken."

"De vertramming van ons openbaar vervoersnet is super belangrijk voor meer comfort en service in Gent, maar we moeten wel met een gerust hart in onze stad kunnen fietsen."

Schepen Watteeuw doet de test

Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw blijft niet bij de pakken zitten en volgt de test met een nieuw type tramspoorvulling die De Lijn uitvoert persoonlijk op: "Ik heb die test zelf ook gedaan: we fietsten over een parcours waarin verschillende situaties nagebouwd werden, van een tramhalte tot een nat wegdek."

"De tramsporen vullen met een nieuw type vulling blijkt een interessante piste: het risico op vallen is veel kleiner omdat onze fietsbanden minder snel in de sporen klem komen te zitten." - Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

"De tramsporen vullen met een nieuw type vulling blijkt een interessante piste. Met het nieuwe type worden de sporen gedeeltelijk gevuld en niet volledig zoals bij vroegere testen: het risico op vallen is veel kleiner omdat onze fietsbanden minder snel in de sporen klem komen te zitten."

"Toch is er nog heel wat onderzoek nodig om zeker te zijn dat dit ook werkt op actieve tramsporen. Maar belangrijk is ook dat we als stad op korte termijn actie ondernemen", voegt schepen Watteeuw nog toe.

Meest veilige route markeren

Sara is opgelucht dat de Stad ook naar snelle oplossingen zoekt.

Schepen Watteeuw neemt de gevaarlijkste verkeerspaaltjes weg waar dat kan om fietsroutes langs tramsporen veiliger te maken, wat het risico op ernstige ongevallen beperkt.

Een gemarkeerde fietslijn op de weg zal fietsers voortaan begeleiden naar de meest veilige route om de sporen te kruisen.

Aan het Emile Braunplein loopt ook een proefproject waarbij de tramsporen een ruwe coating hebben die voor meer grip moet zorgen.

Mirakeloplossing bestaat niet

"In het verleden vroeg ik al om de opvulling van ongebruikte tramsporen met rubber, zoals in de Belfortstraat", zegt Sara.

"Dat blijkt een groot succes die de veiligheid verhoogd, hopelijk helpen ook deze proefprojecten de veiligheid verbeteren op actieve tramlijnen."

Schepen Watteeuw zet volop in op onderzoek en kijkt ook naar het buitenland voor oplossingen: "Een mirakeloplossing bestaat helaas ook niet in andere landen, maar we werken goed samen met De Lijn om een oplossing te vinden.

"Zo maken we samen de tramsporen in Gent zo veilig mogelijk."

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van Groen Gent? 
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Op de hoogte blijven van het nieuws van en over Filip? 
Schrijf je dan in op de persoonlijke nieuwsbrief van Filip.