Onderwijs en welzijn: samen tegen armoede

16 Oktober 2025

Onderwijs en welzijn: samen tegen armoede

Om elk kind en elke jongere gelijke kansen te bieden, is een nauwe samenwerking tussen onderwijs en welzijn essentieel in het armoedebeleid.

17 oktober is het Dag van Verzet Tegen Armoede. Een strijddag die nog steeds heel hard nodig is: 1 op 5 Gentse kinderen groeit op in armoede, mensen die leven met zorgen en onzekerheid. Een maatschappelijke uitdaging waar ook onze scholen en kinderdagverblijven mee te maken krijgen.  

Steeds meer scholen zien hun leerlingen opgroeien in kwetsbare omstandigheden. Om elk kind en elke jongere gelijke kansen te bieden, is een nauwe samenwerking tussen onderwijs en welzijn essentieel in het armoedebeleid. Armoede is geen ver-van-ons-bed-show — ze leeft overal.

Ter gelegenheid van tien jaar Gentse brugfigurenwerking verscheen het boekje ‘Verhalen van op de brug’. Daarin getuigt Maurizio (22) die tijdens zijn schoolcarrière geholpen werd door brugfiguren: “De meeste leerkrachten hebben nooit gemerkt dat ik een tijdlang dakloos was. Ik hield de schijn hoog, daar was ik goed in. Ik sliep op de zetel bij vrienden, waste me daar, en wist waar ik voedsel kon krijgen. Mijn huiswerk maakte ik in de studie.” 

Maurizio’s verhaal raakt. Het toont hoe onzichtbaar armoede kan zijn, hoe jongeren er alles aan doen om 'normaal' te lijken. Maurizio's situatie is helaas geen uitzondering. “In een klas van 25 leerlingen, leven er vijf in armoede,” zegt schepen van Onderwijs Evita Willaert. Armoede kent vele gezichten: financiële zorgen, onzekerheid, ongezonde woonomstandigheden. Vaak blijft ze verborgen, zoals bij Maurizio. 

"Scholen en crèches kunnen armoede niet oplossen, maar ze zijn vaak het eerste vangnet, de plek waar signalen opgevangen worden" - Evita Willaert, schepen van Onderwijs

We weten het allemaal: opgroeien in armoede zet onderwijskansen onder druk. Kinderen en jongeren komen thuis in aanraking met veel complexe problemen waardoor het schoolwerk naar achter wordt geduwd. "Zo zijn er leerlingen die te laat komen omdat ze hun broertje of zusje nog naar school moeten brengen of hun ouders als tolk moeten bijstaan tijdens gesprekken met instanties", vult Evita aan.  "Scholen en crèches kunnen armoede niet oplossen, maar ze zijn vaak het eerste vangnet, de plek waar signalen opgevangen worden", aldus Evita.

Armoede aanpakken vraagt om structureel beleid. Brugfiguren zijn daarin onmisbaar. Ze slaan de brug tussen school, gezin en welzijn. “Onze brugfiguren zijn cruciaal in het aanpakken van armoede bij leerlingen,” zegt Evita. “Ze hebben voelsprieten voor kwetsbare situaties en houden de vinger aan de pols.” Een lagere schoolfactuur neemt al een deel van de zorgen weg. De Stad Gent ondersteunt via het Onderwijscentrum scholen met vormingen en trajecten rond kostenbewust onderwijs. Mensen moeten kunnen rekenen op een leefbaar inkomen — en de echte hefbomen daarvoor liggen bij Vlaanderen.

"Als stad helpen we gezinnen de weg te vinden naar de juiste instanties, verlagen we de schoolfactuur zoals via inkomensgebonden schoolmaaltijden, en zetten we in op armoedepreventie" - Evita Willaert

“Als stad doen we wat we kunnen,” zegt Evita. “We helpen gezinnen de weg te vinden naar de juiste instanties, verlagen de schoolfactuur zoals via inkomensgebonden schoolmaaltijden, en zetten in op armoedepreventie.” Kinderopvang is daarbij een belangrijke opstap. "Al onze stedelijke kinderdagverblijven hebben plaatsen voor mensen met een laag inkomen; zij betalen dan heel weinig of zelfs niks", verduidelijkt Evita. "Zo hebben ook zij toegang tot kwaliteitsvolle opvang vanaf het prille begin." 

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.