Met de trein naar ...

23 Februari 2023

Met de trein naar ...

"Met de 7.36 uur-regel geeft de Stad het goede voorbeeld." - Bram Van Braeckevelt, schepen van Toerisme  

Al in 2020 koos Stad Gent ervoor om haar buitenlandse dienstreizen te verduurzamen, een bewuste keuze om de klimaatdoelstellingen te bereiken. Tot nu worden alle dienstreizen gepland door de Dienst Toerisme, maar dat is niet langer een gemakkelijke klus. Er beweegt heel wat in het treinlandschap en net daarom wordt er in de toekomst samengewerkt met een reisbureau.

De duurzaamste weg

Met de trein naar Leipzig, Lyon, London … Voor elke internationale bestemming die je op minder dan 7.36 uur, een werkdag, kan bereiken nemen de medewerkers van de Stad Gent enkel nog met de trein. Duurt het langer, heb je nog steeds de keuze om te trein te nemen, maar kan je ook vliegen.

Tot enkele jaren geleden was het Europees treinaanbod beperkt, en organiseerde de Dienst Toerisme van de Stad Gent alle reizen zelf. Maar door het snel wijzigende treinaanbod in Europa (het mag nog sneller 😉) werd duidelijk dat de Stad nood had aan een gespecialiseerd bureau.

"Met de trein rijden, is voor mij altijd een beetje reizen. Ideaal dus om toch het reisgevoel te hebben als je op stap bent voor het werk." - Bram Van Braeckevelt, schepen van Toerisme

Een nieuwe machinist die een goed overzicht heeft over welke treinen er zijn, wat de kortste en meest duurzame weg is, hoe je zoveel mogelijk overstappen vermijdt, weet bij wie je de ticketjes moet kopen …. In maart 2023 start de Stad daarom een samenwerking met reisbureau Triton.

Een bureau dat dag in dag uit in bezig is met plannen en organiseren van dienstreizen, en dus de nodige skills heeft om iedereen tijdig en vlot op de juiste plek te krijgen.

Geen straf, wel een straffe zet

Met de verduurzaming van de dienstreizen geeft de Stad het goede voorbeeld, en dat alleen al is een straffe zet.

De Dienst Toerisme houdt een lijstje bij en wat blijkt: in 2022 waren er 117 aanvragen voor een dienstreis. 52 ervan vielen onder de 7.36 uur-regel en kregen daardoor het vinkje ‘Vervoersmiddel: Trein’.

Toch klokte het aantal dienstreizen met de trein af op 54. Een blijk dat als alles feilloos gepland wordt, reizen met de trein minstens even gemakkelijk (en eigenlijk veel comfortabeler) is dan met het vliegtuig.