Meer ruimte voor fietsers en voetgangers tijdens corona

15 April 2020

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers tijdens corona

Tijdens de coronacrisis nemen veel meer mensen de fiets of gaan ze te voet. Op de stoep en het fietspad is het soms moeilijk om voldoende afstand te houden en tegelijk zijn er veel minder auto’s op de baan. Raadslid Sara Matthieu vroeg schepen Filip Watteeuw of er extra ruimte kan vrijgemaakt worden voor actieve weggebruikers. 

1,5 meter

Gent is al een fietsstad en ook tijdens de coronacrisis zijn er veel fietsers en wandelaars. In steden als New York en Wenen heeft men omwille van de veiligheid een extra stuk van de rijbaan aan fietsers en voetgangers gegeven, zoiets moet in Gent ook kunnen, vonden Sara Matthieu en schepen Filip Watteeuw. In bepaalde zones of straten gaan we fietsers en voetgangers meer plaats geven. De stadsdiensten tekenen nu uit hoe en waar dit kan in Gent, om dit zo snel mogelijk uit te rollen. Te voet of met de fiets naar de winkel of ontspannen, moet kunnen zonder je voortdurend zorgen te moeten maken over de noodzakelijke 1,5 meter afstand. De stoep of het fietspad laten dit niet overal vlot toe. “We zetten er al langer hard op in, maar het belang van ruimte voor voetgangers en fietsers is vandaag duidelijker en dringender dan ooit”, zegt schepen Filip Watteeuw.  

“Ik ben blij dat de stad die extra ruimte voor fietsers en voetgangers wil voorzien, zo bieden we fysieke én juridische veiligheid aan alle weggebruikers." - Sara Matthieu

Meer plaats geven

Steden zoals Berlijn en New York hebben brede lanen en verschillende rijstroken in één richting. In Gent is zo’n ruimte er veel minder. In een historische stad zoals Gent gaan we daarom op zoek naar een andere aanpak. Hierbij willen we voetgangers en fietsers de mogelijkheid geven om ook veilig de rijweg te gebruiken, om zo voldoende afstand van elkaar te kunnen houden. Bepaalde straten of wijken kunnen het statuut van woonerf krijgen, in andere straten kunnen we meer plaats geven aan voetgangers en fietsers door eenrichtingverkeer in te voeren of gemotoriseerd verkeer te weren. Sara Matthieu: “Ik ben blij dat de stad die extra ruimte voor fietsers en voetgangers wil voorzien, zo bieden we fysieke én juridische veiligheid aan alle weggebruikers."