Hoe kaderen de verkrottingsbelastingen binnen een activerend woonbeleid?

21 December 2023

Hoe kaderen de verkrottingsbelastingen binnen een activerend woonbeleid?

Meer dan de helft van de ongeschikt-onbewoonbaarheid panden verdwijnen binnen het jaar van het register.

De Gentse ‘verkrottingsbelastingen’ bestaan uit de belastingen op leegstand, ongeschikt-onbewoonbaarheid (OO) en verwaarloosde woningen. Dit voorjaar stelde een oppositielid vragen hierover aan schepen Heyse naar aanleiding van een hoge belastingheffing die een gezin ontving op hun woning. Sommige media bestempelden deze belasting als asociaal en als een boete. De bevoegde diensten bogen zich daarop over de kwestie en weerlegden dit in een evaluatie van het reglement.

Deze evaluatie werd besproken op de commissie SSW en de gemeenteraad van december.

Deze evaluatie werd gezamenlijk opgenomen door de Dienst Belastingen, de dienst Toezicht Wonen, Bouwen en Milieu en de Juridische Dienst, een samenwerking onder schepen Coddens en schepen Tine Heyse.

Leegstand en OO

Leegstaande woningen en panden die staan te verkrotten vormen voor vele Gentenaars een grote ergernis. Ook het sociaal middenveld wijst al jaren op het belang om panden actief in te zetten op de woonmarkt.

Als progressieve beleidspartij vinden ook wij dat hier actief tegen moet worden opgetreden, het is immers zonde van bewoonbare ruimte en het weegt op leefbaarheid.

‘Verkrottingsbelastingen’

De belastingsreglementen zijn daarbij één onderdeel van een ruimer, activerend woonbeleid waarbij wordt ingezet op ontzorging.

Zo wordt er pro-actief en preventief opgetreden vanuit het verhuurderspunt, worden panden geregistreerd en opgevolgd op de registers leegstand en OO.

In Gent staan er jaarlijks gemiddeld 2000 dossiers op deze registers. Het gaat om 600 tot 700 leegstaande panden en 1300 tot 1400 entiteiten OO. 

Na één jaar op een register kunnen eigenaars worden belast. Via een voldoende hoge en progressieve belasting trachten we panden te activeren.

Voor de eigenaars die hun pand op orde willen stellen, voorzien de reglementen in ruime vrijstellingsmogelijkheden. Zo zijn er onder andere vrijstellingen voor nieuwe eigenaars en verbouwers (bij renovatie of vergunningsplichtige werken).

Reglement in beweging

De reglementen zijn onderhevig aan regelmatige evaluatie en bijsturing. Deze aanpak werpt zijn vruchten af.

Uit de huidige evaluatie leren we dat eigenaars van een leegstaand of OO pand voldoende tijd en mogelijkheden krijgen om hun pand bewoonbaar te maken. Zo verdwijnen meer dan de helft van de OO panden binnen het jaar van het register en wordt leegstand gemiddeld binnen een jaar en half opgeheven.

"Uit de evaluatie komt naar voor dat we beschikken over een reglement dat de juiste balans vindt tussen het activeren van leegstaande en ongeschikte woningen en het geven van vrijstellingen." - Tine Heyse, schepen van Wonen

Communicatie speelt daarbij een cruciale rol. De (herinnerings)brieven die worden opgestuurd bij inventarisatie en heffing worden daarom regelmatig bijgeschaafd en op punt gesteld.

Tine Heyse: "Uit de evaluatie komt naar voor dat we beschikken over een reglement dat de juiste balans vindt tussen het activeren van leegstaande en ongeschikte woningen en het geven van vrijstellingen aan die eigenaars die bezig zijn om hun pand op orde te krijgen."

De ontzorgende aanpak, samen met de inventarisatie gekoppeld aan de belasting blijkt dan ook een goede aanpak om leegstand en OO aan te pakken.

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.