Gent investeert gericht in jeugdwerk

25 Juni 2026

Gent investeert gericht in jeugdwerk

Gent investeert 5,4 miljoen euro in jeugdwerk en versterkt 13 wijken, waaronder Rabot, om elk kind en elke jongere gelijke kansen te geven.

Gent zet met nieuwe subsidieovereenkomsten opnieuw in op jeugdwerk in de stad. Jaarlijks investeert de stad 5,4 miljoen euro in jeugdwerkingen die kinderen en jongeren ondersteunen in hun vrije tijd, in hun buurt en in hun persoonlijke ontwikkeling.

De verdeling van de middelen gebeurt op basis van een analyse van de noden in de stad. Daarbij werd gekeken naar waar veel jongeren wonen, waar extra ondersteuning nodig is en waar het aanbod vandaag tekortschiet. Op basis daarvan krijgen 13 Gentse wijken extra aandacht.

Ook in de Rabotwijk wordt die aanpak verfijnd. De middelen worden er anders ingezet zodat jeugdorganisaties nog beter kunnen inspelen op wat jongeren in de wijk nodig hebben. Dat betekent niet dat er minder geïnvesteerd wordt in de buurt. Integendeel: verschillende stadsdiensten blijven actief aanwezig met sport-, cultuur- en buurtgerichte projecten.

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.