Gent blijft investeren in een sociale en groene stad
18 December 2025
Schepen van Participatie, Buurtwerk, Mondiale Solidariteit, Facilitair Management en Digitalisering, Hafsa El-Bazioui, licht het Meerjarenplan toe.
Eerste schepen Hafsa El-Bazioui benadrukt dat we trots mogen zijn op de geplande investeringen en de groene visie voor Gent. “Ik ben niet in de politiek gegaan om alleen maar in Excels te duiken tot de rekening klopt. Beleidsmakers moeten ook de dromen van Gentenaars helpen realiseren.” In de begroting komen die twee verantwoordelijkheden samen, en op haar domeinen licht Hafsa dat graag nog eens toe.
De budgetten waarmee we verenigingen ondersteunen blijven op peil. Onze stad heeft een lange traditie van sterke lokale en mondiale werkingen met vrijwilligers, dat moeten we koesteren. In een wereld waar (terug) oorlogen zijn en dictators aan de macht komen, blijven we in Gent net werken aan vrede en solidariteit.
Onze wijken en deelgemeenten verdienen de beste zorg. Daarom investeren we maar liefst 215 miljoen euro om publieke gebouwen toegankelijk, duurzaam en multifunctioneel te maken. De dienstverlening in elke wijk wordt gerichter samengebracht, dat is makkelijker voor de Gentenaar én beter voor onze ecologische voetafdruk. Onze CO2 uitstoot moet naar beneden, daarom verkiezen we lokaal geproduceerde energie. Met een doordacht plan verminderen we het aantal energieverslindende gebouwen. Dat is goed voor het klimaat en ook goed voor de portemonnee.
Bijkomend komt er heel wat nieuwe buurtinfrastructuur: het Dienstencentrum in Oostakker, een ontmoetingsruimte in Malem, de Meibloemsite in de Brugse Poort, de Sint-Jozefskerk als kloppend hart van Rabot, de ontmoetingsplaats in Nieuw Gent, Dracena in de Bloemekenswijk, de Pastorie in Mariakerke, ruimte voor verenigingen in Sint-Denijs, de kerk en pastorij van Drongen.
We nemen alle Gentenaars ook digitaal mee. Het is belangrijk dat iedereen kan deelnemen in onze stad. Samen met onze stadsdiensten en het middenveld maken we Gentenaars veerkrachtiger in een wereld die verder digitaliseert. Denk maar aan onze Gentse digi-punten waar iedereen welkom is voor hulp bij alle digitale vragen. We blijven dicht bij onze inwoners, ook met onze ‘wijkbarometer’. Dat is een nieuw participatie-instrument waarmee we de wijken intrekken. Met huisbezoeken, wijkpanels, gesprekken met verenigingen,... luisteren we naar zoveel mogelijk Gentenaars, ook de stille stemmen. Naast data willen we dus ook de beleving van Gentenaars horen in hun wijk. Zo kunnen we samen en meer op maat werken aan oplossingen.
Blijf op de hoogte
Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.