Fysiek loket van Kinderopvangpunt meteen een succes

21 Oktober 2020

Fysiek loket van Kinderopvangpunt meteen een succes

Het Kinderopvangpunt Gent is een gecentraliseerd online platform voor ouders die een opvangplaats zoeken voor hun kindje. Deze corona-tijden tonen echter aan dat niet alle Gentenaars digitaal hun weg vinden. Bovendien blijft een echt gesprek de aangewezen manier om moeilijkheden met de aanvraag te bespreken. Daarom heeft het Kinderopvangpunt Gent nu ook een fysiek loket en het was meteen een succes.

Kinderopvangpunt Gent?

Ouders die in het verleden opvang zochten voor hun baby of peuter, moesten zelf hun weg vinden in het kinderopvanglandschap. Kinderopvangpunt Gent bundelt het aanbod, in samenwerking met de Gentse initiatieven, via één gecentraliseerd platform. Op de website kunnen ouders opvangplekken zoeken en een gepersonaliseerde aanvraag indienen, met onder meer filters op de leeftijd van het kind, het soort opvang, de locatie enzoverder.

“Sommige gesprekken zijn moeilijker via de telefoon of via mail. Met dit fysieke loket in AC Zuid willen we de drempel verlagen voor wie met vragen zit over kinderopvang. Voor alle ouders, en specifiek voor kwetsbare ouders. Ook organisaties of mensen die ouders helpen kunnen een afspraak voor ouders maken.” Elke Decruynaere, schepen van opvoeding

"Met dit fysieke loket in AC Zuid willen we de drempel verlagen voor wie met vragen zit over kinderopvang.” - Elke Decruynaere, schepen van Opvoeding.

Tot nu toe was er digitale en telefonische ondersteuning bij vragen over de opvang en voor ouders die op enkele maanden voor de start nog geen opvangplaats vonden. Maar gaandeweg bleken heel wat ouders ook baat te hebben bij een fysiek aanspreekpunt, zowel voor het bekijken van het aanbod, het indienen van aanvragen als het helpen zoeken naar een opvangplaats. Daarom is er nu ook een fysiek loket.

Fysiek versus digitaal

"We hebben al heel wat kwetsbare ouders kunnen ondersteunen bij het indienen van een aanvraag voor kinderopvang. Maar ook tweeverdieners die in coronatijden nood hebben aan een gesprek over opvang komen langs," Josfien Braeckman, medewerker Kinderopvangpunt Gent.

Heb je nood aan ondersteuning bij een nieuwe opvangvraag? Of heb je een vraag over een lopende aanvraag en geraak je er digitaal niet uit? Maak een afspraak bij het loket. U zal met respect voor alle corona-maatregelen geholpen worden.

Fysiek loket in cijfers

"Kinderopvangpunt Gent maakte het zoeken naar een opvangplaats eenvoudiger. Ouders die geen computer in huis hebben of zij die de weg op de website niet vinden, krijgen een helpende hand bij het aanvragen," Hanim Devre, medewerker Kinderopvangpunt Gent.

De Vlaamse Overheid voorziet voor de organisatie van het Kinderopvangpunt jaarlijks 25 000 euro, goed voor een halftijdse werkkracht. Stad Gent investeert in 2 extra personeelsleden en budget voor de digitale tool. Een deel van dat personeel wordt nu ingezet voor de bemanning van het fysiek loket. Een gesprek is gratis en duurt maximaal 45 minuten, de afstand wordt altijd bewaard en een mondmasker dragen moet.

Contactgegevens en openingsuren

Kinderopvangpunt Gent, AC Zuid, 9000 Gent.

Openingsuren: maandag, woensdag en vrijdag van 14-17 uur. Langkomen kan na het maken van een afspraak via mail, telefoon of de website van het Kinderopvangpunt. Meld je aan bij de balie op het gelijkvloers.

E-mail: [email protected]

Telefoon: 09 268 20 86, bereikbaar op maandag van 14-17 uur, dinsdag van 9-12 uur en vrijdag van 9-12 uur. www.kinderopvang.gent