Duaal leren

12 December 2024

Duaal leren

Scholen die duaal leren aanbieden, worden extra belast door een tekort aan financiering voor de organisatie van die aanloopfase en een gepaste begeleiding.

Duaal leren belooft kansen, maar laat kwetsbare jongeren in de kou staan. Terwijl scholen vechten tegen uitval, blijft cruciale steun van Vlaanderen uit. Wie geeft deze jongeren een toekomst?

Duaal leren moest een deel van het antwoord worden: een duidelijk, uniform kader dat verwarring bij scholen, leerlingen en werkgevers zou wegnemen. Een traject voor jongeren die vaak al staan te popelen om aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt.

Papier versus praktijk

De idee klinkt ideaal: twee dagen per week naar school en de rest van de tijd leren in een bedrijf dat aansluit bij hun vakgebied. Wie daar nog niet klaar voor is, doorloopt eerst een ‘aanloopfase’ op school om zich voor te bereiden. Op papier is dat een mooi concept, maar in de praktijk loopt het niet voor iedereen even gesmeerd— en dat heeft ingrijpende gevolgen. 

De realiteit is dat veel leerlingen in de aanloopfase waarschijnlijk nooit klaar zullen zijn voor het volwaardige traject van duaal leren. Voor hen is terugkeer naar een niet-duale opleiding de enige optie, maar dit sluit vaak niet aan bij hun noden.

"Vlaanderen laat opnieuw een kwetsbare groep jongeren in de steek. Dat kunnen we als stad niet zomaar laten gebeuren." - Evita Willaert, schepen van Onderwijs

Deze jongeren hebben een zware rugzak en vragen intensieve zorg en begeleiding. Die kregen ze vroeger in het deeltijds beroepsonderwijs, waar trajecten op maat mogelijk waren. Maar nu vallen ze tussen wal en schip. Zonder kwalificatie, zonder perspectief. Het gevolg? Ze haken af.

Afwezigheidscijfers zijn zorgwekkend en spreken boekdelen.

 "Vlaanderen laat opnieuw een kwetsbare groep jongeren in de steek. Dat kunnen we als stad niet zomaar laten gebeuren", zegt schepen van Onderwijs Evita Willaert.

Oneerlijk voor school en leerlingen

Scholen die duaal leren aanbieden, worden extra belast door een tekort aan financiering voor de organisatie van die aanloopfase en een gepaste begeleiding. Dit is niet alleen onhoudbaar voor de scholen, maar ook oneerlijk voor de leerlingen die het beste verdienen. 

Het duaal leren biedt voor zoveel leerlingen mooie kansen. Er gebeuren daar prachtige dingen waardoor leerlingen zichzelf helemaal kunnen ontplooien. Alleen kunnen hun talenten niet optimaal worden uitgerold als Vlaanderen hier niet het voldoende budget voor uittrekt. 

Organisaties springen bij

Gelukkig zijn er organisaties zoals LEJO, vzw aPart en Groep INTRO vzw. Als Stad financieren we hen zodat zij kunnen inspringen waar Vlaanderen faalt.

Ze bieden deze jongeren de begeleiding en kansen die hen zouden moeten toekomen vanuit het beleid. Deze zorg kan niet alleen op hun schouders rusten. 

"Help deze scholen waar ze recht op hebben en geef deze jongeren de toekomst die ze verdienen!" - Evita Willaert, schepen van Onderwijs

"We streven naar een optimaal leertraject voor elke leerling en willen vroegtijdig schoolverlaten aanpakken", zegt Evita. "Daarvoor is steun van Vlaanderen essentieel. Help deze scholen waar ze recht op hebben en geef deze jongeren de toekomst die ze verdienen!"

Een dringende oproep die we niet kunnen negeren. 

Blijf op de hoogte

Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.