11 jun 2019

Het Circulatieplan wérkt!

Het Circulatieplan wérkt! De tweede evaluatie bevestigt: er zijn minder ongevallen en nóg meer fietsers, en Gentenaars genieten van een aangename en vlot bereikbare stad. In het najaar van 2018 organiseerden de stadsdiensten voor de tweede keer een evaluatie, met tal van metingen en een bevraging bij tweeduizend Gentenaars.

Er is nog altijd een meerderheid van de Gentenaars gewonnen voor het Circulatieplan. In vergelijking met de vorige evaluatie zijn er iets minder felle voor- en tegenstanders. Met andere woorden: de polarisatie neemt af, het Circulatieplan is het nieuwe normaal geworden.

Enkele cijfers

In vergelijking met 2016 zijn er 33% minder gewonden door verkeersongevallen.

35% van de Gentenaars duidt de fiets aan als voornaamste vervoermiddel, 14% kiest in de eerste plaats voor tram en bus. Nog maar 38% van de Gentenaars duidt de auto aan als "belangrijkste vervoermiddel. Bij Gentse werknemers kiest maar liefst 50% voor de fiets en 25% voor tram of bus. Nog maar 20% komt met de auto.

‘Het aantal Gentenaars en niet-Gentenaars dat kiest voor duurzame vervoermiddelen, stijgt nog altijd. Zo maken zij de doelstellingen van het Circulatieplan waar: een aangename, veilige en vlot bereikbare stad.’ - Filip Watteeuw, Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw

Ook niet-Gentenaars kiezen vaker voor alternatieven. Niet-Gentse werknemers bij bedrijven in de binnenstad komen vaker met de fiets (+5%). In vergelijking met 2017 zijn er 17% meer ondernemingen in Gent, met vooral een sterke stijging van horeca en handel in het centrum.

‘Het aantal Gentenaars en niet-Gentenaars dat kiest voor duurzame vervoermiddelen, stijgt nog altijd,' zegt Filip Watteeuw, Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw. 'Zo maken zij de doelstellingen van het Circulatieplan waar: een aangename, veilige en vlot bereikbare stad.’

En de auto?

Opvallend: de Gentse autobestuurders menen dat de stad minder vlot bereikbaar is ten opzichte van 2016. Toch is er 37% minder gemotoriseerd verkeer in de binnenstad in vergelijking met de periode voor het Circulatieplan werd ingevoerd. Op enkele assen blijft het wel druk.

'Het grotere autovrije gebied is definitief verworven, net als de autoluwe binnenstad. Het wordt nu tijd om ons op de deelgemeenten te concentreren en ook daar te zorgen voor vlot bereikbare, aangename en veilige straten.’ - Filip Watteeuw

Twee jaar na de invoering van het Circulatieplan blijft het ook vlotter rijden op de kleine ring dan voorheen. Enkel aan de Dampoort en de Drongensesteenweg werd het verkeer het voorbije jaar wat drukker. Omgekeerd ging het op de invalswegen naar het stadscentrum opnieuw vlotter dan het jaar ervoor.

Filip Watteeuw: ‘Het grotere autovrije gebied is definitief verworven, net als de autoluwe binnenstad. Het wordt nu tijd om ons op de deelgemeenten te concentreren en ook daar te zorgen voor vlot bereikbare, aangename en veilige straten.’