Bewoners rond Verapazbrug vragen veiligheid en rust
30 Oktober 2025
De opening van de Verapazbrug zorgt in sommige Gentse wijken voor meer zwaar verkeer en onveilige situaties. Groen dringt aan op blijvende maatregelen en betrokkenheid van de bewoners.
Sinds de volledige opening van de nieuwe Verapazbrug in oktober ervaren verschillende Gentse buurten een sterke toename van zwaar verkeer. Vooral bewoners van de Bomastraat, Nieuwland en de Doornzelestraat klagen over meer verkeersdrukte, geluidsoverlast en onveilige situaties. Gemeenteraadslid Gaëlle De Smet kaartte het probleem aan tijdens de commissie en drong aan op snelle én duurzame oplossingen.
Meer verkeer
De komst van de Verapazbrug betekent een grote verandering voor het verkeer in Gent. Met de nieuwe brug wordt de stadsring verlegd naar de Afrikalaan. Wanneer ook de Meulestedebrug volledig opengaat – gepland net voor de feestdagen – zou het zwaar verkeer zich verder moeten verplaatsen en de druk in de woonstraten verminderen. Intussen blijkt die overgangsperiode echter voor extra verkeersdrukte in de omliggende wijken te zorgen.
"De leefbaarheid en veiligheid van de wijk staat onder druk" - Gaëlle De Smet, gemeenteraadslid
In de Bomastraat rijden op een doordeweekse dag meer dan 4.000 voertuigen, waaronder ruim 400 vrachtwagens. Ook Nieuwland, een belangrijke fietsas die dagelijks door veel kinderen en jongeren wordt gebruikt, krijgt veel verkeer te slikken. Volgens het mobiliteitsonderzoek De Grote Trek behoren deze straten bovendien tot de hoofdroutes voor jonge fietsers in Gent. De combinatie van zwaar verkeer en fietsers zorgt er voor onveilige situaties. “Net in deze straten moeten we garanderen dat kinderen zich veilig kunnen verplaatsen,” vertelt Gaëlle. “De leefbaarheid en veiligheid van de wijk staan onder druk.”
Blijvende maatregelen
Schepen van Mobiliteit Joris Vandenbroucke (Voor Gent) erkent het probleem en kondigde enkele maatregelen aan, waaronder een lengteverbod voor vrachtwagens op Dok-Zuid en een aanpassing van de signalisatie rond de Dampoort. Groen vindt dat een goede eerste stap, maar vraagt meer.
"Het snelle ingrijpen is positief, maar minstens even belangrijk is dat de evaluatie grondig gebeurt en dat de buurt daar actief bij betrokken wordt" - Gaëlle De Smet
"Het is positief dat er snel wordt ingegrepen,” zegt Gaëlle. “Maar minstens even belangrijk is dat de evaluatie grondig gebeurt en dat de buurt daar actief bij betrokken wordt. De bewoners kennen de situatie als geen ander. De maatregelen van vandaag mogen geen tijdelijke pleisters blijven,” besluit ze. “We moeten leefbaarheid en verkeersveiligheid verzoenen. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: dat kinderen veilig door hun wijk kunnen fietsen.”
Blijf op de hoogte
Wil je wekelijks op de hoogte blijven van het belangrijkste politieke nieuws van onze Groene schepenen en gemeenteraadsleden? Schrijf je dan in voor onze fractienieuwsbrief.