11 jun 2020

1,5 miljoen euro voor transitie naar duurzaam toerisme

De coronacrisis snijdt diep, zeker in de toeristische sector. Maar dit is ook een kans om een grote sprong vooruit te maken, richting duurzaam toerisme. Schepen Bram Van Braeckevelt grijpt die kans met beide handen en investeert 1,5 miljoen euro in een nieuw en uniek toeristisch aanbod, gericht op duurzaamheid en op de Gentse regio. Er hoort ook een grote communicatiecampagne bij, waarin we duidelijk kiezen voor verblijfstoeristen, niet dagjesmensen. “We zetten niet in op toeristen die een selfie nemen en dan snel terug verdwijnen. We reizen allemaal graag, maar we kennen ook de impact op het milieu”, aldus Bram.

Het relanceplan bestaat uit drie delen. Communicatiecampagnes zetten de unieke Gentse troeven op de kaart. De klemtoon ligt op verblijfstoerisme en op de eigenheid van Gent. Ten tweede werkt de Stad Gent samen met lokale ondernemers een vernieuwd toeristisch aanbod uit. Dat zal coronaproof zijn en op maat van specifieke doelgroepen die bewust kiezen voor Gent. Ten derde zal de Stad Gent organisatoren van congressen en meetings in Gent ondersteunen.

"Gent is klaar om bezoekers te verwelkomen. Het toerisme van de toekomst begint vandaag. We kiezen expliciet voor duurzaam toerisme in evenwicht met de stad en de Gentenaars. Dichtbij en toch uniek." - Bram Van Braeckevelt

Campagnes: dichtbij en toch uniek

Eerste taak is het toerisme weer op een gezond niveau brengen. Verschillende campagnes, zowel online als op radio en televisie, zullen zich niet alleen richten tot bezoekers uit eigen land, maar vanaf 15 juni ook tot de buurlanden. Visit Gent promoot de stad als unieke bestemming, met focus op het Van Eyck-jaar. Gent zal zich ook tonen als uitvalsbasis voor wandel- en fietstochten. Een samenwerking met creatieve Gentenaars garandeert daarbij een campagne op zijn Gents: origineel en met een hoek af.

Ook campagnes via sociale media en campagnes met influencers, getrokken door Nic Balthazar, zullen specifieke groepen warm maken om Gent te bezoeken. Het gaat daarbij om verblijfstoeristen met interesse in alles waar Gent voor staat: cultuur, culinaire ervaringen, unieke plekjes, levendigheid, verbinding met de Gentenaars, een grote ecologische scene.

Nieuwe koers samen met lokale ondernemers

De Stad Gent ondersteunt toeristische ondernemers op korte termijn bij de uitwerking van een vernieuwd en coronaproof toeristisch aanbod, zodat ze zich kunnen concentreren op het ontvangen van de eerste bezoekers. De komende zomer wordt thematisch ingevuld. In juni en juli staat Van Eyck centraal: de 7senses-tour, KleurEyck in het Design Museum Gent, en vanaf 1 juli ook het Lam Gods in de Sint-Baafskathedraal. In augustus zal het Gents toerisme in het teken staan van gezinnen met kinderen.

Op langere termijn gaat de aandacht naar een duurzaam aanbod en de spreiding van toerisme. Zo komen er fiets- en wandelroutes die bezoekers naar de deelgemeenten, de rand, de groene gordel en naar minder drukbezochte plaatsen in het centrum leiden. Ook gidsen kunnen daarbij een rol spelen. Congrestoerisme, dat ook buiten de zomer plaatsvindt, moet het evenwicht helpen bewaren. Ook duurzaamheid zal een belangrijke rol spelen, denk aan stappen in de richting van de elektrificatie van voertuigen en rolstoelvriendelijke activiteiten en infrastructuur.

De Stad Gent zorgt er ook voor dat iedereen van een vakantie kan genieten, ook wie het niet breed heeft. Gentenaars kunnen ook opnieuw terecht in het reisbemiddelingskantoor ‘Rap op Stap' in lokaal dienstencentrum De Knoop in Ledeberg.

"De toeristische sector heeft zware klappen gekregen, maar toonde zich zeer weerbaar en ondernemend. Dit relanceplan is er gekomen na vele contacten en overleg."  - Bram Van Braeckevelt

Focus op congrestoerisme

De Stad Gent heeft een apart team gespecialiseerd in MICE-toerisme (meetings, incentives, congressen en events). Omwille van corona werden veel congressen en events geannuleerd. Met een extra aanbod gericht aan organisatoren, wil de Stad Gent nu hun gaststad worden. Daarom wordt momenteel een oproep voorbereid via het stadsmarketingfonds.

Professionele en academische meetings en congressen zijn niet alleen belangrijk omwille van de hogere financiële return, maar ook voor de kennisuitwisseling en netwerken die ze met zich meebrengen. Ook voor congressen en meetings wordt extra ingezet op verduurzaming.

Samen voor een toekomstgericht toerisme

Samenwerking is het codewoord in de toeristische relance in Gent: met de toeristische sector, van VZW Gent Hotels over Puur Gent tot de musea, en met de andere toeristische bureaus in Vlaanderen en daarbuiten. In dat kader werd vrijdag de vernieuwde campagne 'Vlaanderen vakantieland - #welkomterug' gelanceerd, samen met de andere kunststeden en Toerisme Oost-Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen. Aan die campagne is ook een digitaal platform gekoppeld.