Wijze (w)eters campagne vertaalt principes duurzame voeding in kindertaal

Stad Gent lanceert de wijze (w)eters campagne voor kinderen in stedelijke scholen. De campagne vertaalt de principes van duurzame voeding naar de leefwereld van kinderen.

Vanaf januari werkt de Stad samen met een nieuwe leverancier voor de levering van schoolmaaltijden. De maaltijden worden niet alleen lekkerder en gezonder, maar ook een pak duurzamer met meer seizoengroenten en een verhoogd aandeel bio. Om de kinderen maximaal bij dit verhaal te betrekken, ontwikkelde Stad Gent de campagne ‘wijze (w)eters’

De campagne werd deze week gelanceerd in basisschool De Stadspoort. Prinses pinda, kapitein kaas en hun vrienden vertalen de soms moeilijk verteerbare thema’s van duurzame voeding in kindertaal. Schoolrefters worden opgefleurd met campagnemateriaal en kinderen krijgen een doe-boekje met informatie en leuke opdrachtjes mee naar huis. Schepen van Milieu Tine Heyse: “Een complex begrip als duurzame voeding uitleggen aan de allerkleinsten is geen evidentie. Via een ludieke beeldcampagne trachten we hen hiervoor warm te maken. Want jong geleerd, is oud gedaan.” Schepen van Onderwijs Elke Decruynaere ziet de duurzame schoolmaaltijden als een volgende logische stap na de gezonde vieruurtjes in de opvang en het promoten van water op school. Schepen Decruynaere: “Met deze campagne spreken we de kinderen rechtstreeks aan in hun eigen leefwereld, want het gaat tenslotte om hen.”

Wie meer wil weten kan terecht op www.wijzeweters.gent

Tags: