Wordt Gent WWF Global Earth Hour Capital van 2014? Stem voor Gent in een wereldwijde campagne.

De Stad Gent is 1 van de 3 finalisten in de wedstrijd Global Earth Hour Capital van WWF. Vanaf vandaag kan elke Gentenaar en iedereen die van Gent houdt zijn liefde betuigen voor Gent en voor zijn duurzame en klimaatneutrale ambitie. De wedstrijd loopt nog tot 20 maart 2014 en verloopt via de sociale media. Het is een organisatie van het World Wide Fund for Nature (Het Wereld Natuurfonds, WWF) dat daarvoor 34 steden wereldwijd selecteerde, waaronder wereldsteden als Seoel, Chicago, Mexico City en Rio de Janeiro. De laureaat wordt op 27 maart 2014 bekendgemaakt in Vancouver, de Global Earth Hour Capital van vorig jaar.

De Stad Gent werd geselecteerd op basis van haar plannen om een klimaatvriendelijke stad te worden, met zo weinig mogelijk C02-uitstoot. De jury onderzocht daarvoor de Gentse doelstellingen voor CO2-reductie, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie. Daarnaast werd ook gekeken naar de ondertussen meer dan 60 acties die concreet aan deze doelstellingen bijdragen. Het WWF waardeerde ook de aanpak om via het Gents Klimaatverbond inwoners, bedrijven, organisaties en educatieve instellingen, zoals de universiteit, bij het klimaatverhaal te betrekken.

 

Schepen van Milieu, Energie, Klimaat en Noord-Zuid Tine Heyse: “Deze finaleplaats is voor ons een extra motivatie en stimulans om te blijven inzetten op klimaatneutraliteit. Zo voorzien we de komende jaren een extra budget van 17 miljoen euro om de Gentenaars en de Gentse bedrijven te begeleiden in maatregelen om energie te besparen. Dat is niet alleen goed voor het klimaat maar ook voor de portemonnee. We willen dan ook zoveel mogelijk mensen oproepen om te stemmen voor Gent.”

 

Hoe stemmen?

De campagne heeft als thema ‘een duurzame stad om van te houden’. Stemmen is een blijk van liefde tonen voor je stad. Dat kan makkelijk op drie manieren:

  • door op de campagnewebsite welovecities.org/ghent de stemknop vote aan te klikken. Je kan per computer elke dag één keer stemmen.
  • door op dezelfde campagnewebsite een suggestie of idee op te geven over hoe je je stad nog duurzamer en milieuvriendelijker zou maken. Iedereen kan meerdere suggesties doen. Na de actie bundelt het WWF alle suggesties en maakt het die over aan de deelnemende steden als inspiratie voor hun beleid;
  • door een mooie Instagramfoto te posten met als tag #weloveghent. Elke post krijgt een plaatsje in een galerij op de campagnewebsite.

Tijdens de campagne gaan de sociale mediakanalen van Stad Gent en het Gents Klimaatverbond extra in op de wedstrijd. Vooral rond Valentijn op 14 februari zal de campagne een boost van liefde te verwerken krijgen.

 

Tags: