Ik wil de Gentenaars geen blaasjes wijsmaken

Het Nieuwsblad - 29 december 2015

 

Amateur, pipo, West-Vlaming, communist ... Filip Watteeuw kreeg dit jaar veel naar zijn hoofd geslingerd. "Dat raakt mij, natuurlijk. Het was intens." Maar spijt heeft hij niet.Opa Watteeuw kijkt al naar 2016, een misschien nog intenser jaar. "We zijn goed bezig. En ik heb een kleinkind!"


Geen mobiliteitsplan of nieuwe tramlijn, maar de geboorte van zijn eerste kleinkind. Dat stipt Filip Watteeuw (Groen) aan als hét hoogtepunt van 2015. Niets kan tippen aan kleindochter Jackie. "Ik dacht dat ik een koele kikker was, maar neen." Nog een hoogtepunt van 2015? Het afscheid van zijn oudste zoon na zeven jaar als leider bij de KSA. "Een ontroerend moment. Jonge mensen die hun verantwoordelijkheid opnemen, dat maakt me erg fier."Opa Watteeuw (53) kijkt terug op een bijzonder bewogen jaar als schepen van Mobiliteit en Openbare Werken in Gent. Een jaar waarin een lawine aan wegenwerken de stad in een greep hield. En hij zelf vaak de kop van Jut was.


Hoe gaat het, pipo, euhm, ­pépé Watteeuw?

"Als je dat woord nog één keer uitspreekt, hé ..."(lacht)


Excuses. Al een kerstkaartje van Herman Brusselmans gekregen?

"Ach, Herman Brusselmans. Ik kan dat plaatsen. Hij had zijn moment goed uitgekozen."


No hard feelings?

"Neen. Mensen mogen het hard spelen. Ik wist dat dit een zware job was en dat het persoonlijk zou worden. In drie jaar ben ik de verpersoonlijking van mobiliteit geworden in Gent. En het verkeer gaat iedereen aan. Iedereen heeft het druk en moet van hot naar her. Als het dan niet vlot loopt, weet je dat je in het vizier komt. Of dat altijd terecht is, is iets anders."


Het moet u toch hebben geraakt, al die kritiek? Het was soms erg grof allemaal.

"Natuurlijk. Ik probeer mijn werk goed en doordacht te doen. Dan raken zulke opmerkingen mij, absoluut. Het belangrijkste is om ze te proberen te vertalen.Wat wil die man nu zeggen? Waarom is hij ongerust? Is dat terecht? En zo ja, kunnen we er iets aan doen? Een handelaar die zich zorgen maakt om zijn inkomen en boos is over het mobiliteitsplan, ik begrijp dat. Daar moeten we een antwoord op vinden."
"Met de grofgebekten heb ik het wel moeilijk. Ik krijg mails vol gescheld.Kutmongool, communist ... Zonder enige vraag of bezorgdheid. Dat mensen iets geen goede keuze vinden, akkoord. Maar waarom schelden? Gelukkig gaat het om een kleine minderheid."


Mensen die u uitschelden voor West-Vlaming, bijvoorbeeld?

"Ja, wat is dat nu? Dat mensen dat gebruiken tegen mij, zegt meer over hen dan over mij. Een stad als Gent, die altijd mensen uit alle streken heeft aangetrokken, is per definitie divers. Ik woonde in een boerendorp in West-Vlaanderen. Maar ik heb bewust gezegd: zo'n dorp, dat is niet voor mij. Een stad, met het bruisende leven in volle ontwikkeling, daar moet je zijn."


Wat doe je na zo'n dag vol verwijten: de volgende dag er weer tegenaan?

"Als je na een moeilijke dag laat thuiskomt, zucht je wel eens. Maar zoals gezegd, het is een kwestie van vertalen. Ik krijg overigens ook zeer veel positieve reacties. Gewoon, van mensen op straat.U niet laten doen, hé! Voortdoen! Boze mensen roepen gewoon iets luider."


Ermee stoppen, is dat al in u opgekomen?

(lacht) "Neen. Ik heb wel al wat meegemaakt. Mijn leeftijd maakt bovendien dat ik de dingen meer kan relativeren."


Wat had u anders willen doen in 2015?

"Als ik mezelf iets verwijt, is het dat we het grote plaatje, waar we naartoe willen met het mobiliteitsplan en de wegenwerken, niet duidelijk genoeg hebben getoond. Zoals Patrick Janssens destijds uitpakte met deWerf van de Eeuw voor de grote werken aan de ring in Antwerpen: dat hadden we meer moeten doen."
"Minder werken laten uitvoeren? Neen, dat had ik niet gedaan. Sommige mensen zeggen dat die werken niet gepland waren, maar dat klopt niet. Alles was zo gepland. En iemand moet het doen. Kijk naar buiten: hoe slecht liggen de straten niet? We kunnen niet doen alsof er geen werken nodig zijn. Ik zeg waar het op staat."


Geen nachtmerries van die procedurefout waardoor het mobiliteitsplan moest worden uitgesteld?

"Ach, die domme vormfout. Ik begrijp nog altijd niet hoe ze is kunnen gebeuren. Maar het mobiliteitsplan is goedgekeurd, dat is het belangrijkste. Of dat nu in januari of september was, doet er niet zo veel toe. De lange termijn telt."

Tags: