Het Mobiliteitsplan in detail (12): het Laurentplein wordt een stuk autovrij

Het Nieuwsblad - 8 september 2015

 

Een stuk van het Laurentplein wordt volgend jaar autoluw. Het andere stuk blijft bereikbaar, langs de Brabantdam. Dat blijkt uit het circulatieplan voor de wijk, dat vorig week werd voorgesteld. Het plan wordt na de zomer van 2016 ingevoerd, samen met het Mobiliteitsplan. De Gentenaar licht de belangrijkste wijzigingen voor alle wijken in de stad op. Vandaag: het Laurentplein

Het Mobiliteitsbedrijf is bezig de circulatieplannen wijk per wijk voor te stellen aan de bewoners. De circulatieplannen voor de wijken maken deel uit van het nieuwe Mobiliteitsplan van schepen Filip Watteeuw (Groen). De grote lijnen liggen al een tijd vast: na de zomer van 2016 worden het gebied binnen de R40, het Rabot en de Brugsepoort opgedeeld in zeven lobben. Auto's zullen niet meer van de ene naar de andere lob kunnen, maar moeten over de R40. Zo wil de Stad doorgaand autoverkeer uit het centrum weghalen. Een batterij aan paaltjes, omkeren van rijrichtigen, uitbreidingen van het voetgangersgebied... moeten het automobilisten letterlijk onmogelijk maken om dwars door de stad te rijden.

Vorige week werd het circulatieplan voor de GELE stadslob (de wijken rond de Kouter, Blandijnberg en het Muinkpark) voorgesteld. De Gentenaar licht er de vier belangrijkste ingrepen uit.

GELE STADSLOB (1): het LAURENTPLEIN

Aan het Laurentplein verandert de circulatie van het autoverkeer compleet. Auto's zullen op het einde van de Vlaanderenstraat niet meer links kunnen afslaan, maar enkel rechts richting parking Reep. Dit om doorgaand verkeer te weren. De richting in de Reep en de Seminariestraat wordt omgedraaid, net zoals de in- en uitgangen van parking Reep. De winkels en gebouwen op het plein blijven bereikbaar via de, waar tweerichtingsverkeer wordt ingevoerd. Auto's zullen op het plein kunnen terugkeren, om weer langs de Brabantdam weg te rijden. De westkant van plein wordt autoluw, omdat er in de toekomst een fiets- en wandelas komt van de Waalsekrook naar de Brabantdam.

.

 

Het eenrichtingsverkeer uit de Voldersstraat wordt doorgetrokken in de Henegouwenstraat, tot aan het Laurentplein. Dat moet de fietsstraat veiliger maken. Maar de wordt voorlopig wel geen voetgangerszone, zoals wel gepland was in de eerste versie van het mobiliteitsplan.

'We willen dat wel, maar de straat heeft nog niet het karakter van een voetgangerszone', zegt het Mobiliteitsbedrijf. 'Er nu zomaar voetgangersgebied van maken, gaat de straat niet het cachet geven van andere voetgangersstraten. We stellen dat nog even uit en koppelen de invoering aan de mogelijke herbestemming van het Gouvernementsgebouw.'

Ondertussen is op het Laurentplein begin september ook een stop-and-shop parkeerregime ingevoerd. Op het plein zelf mogen overdag auto's slechts een uur blijven staan. Ook bewoners mogen er niet langer parkeren. Na 18 uur gaat het normale parkeerregime er opnieuw in.

Bekijk hier de gedetailleerde plannen en resterende opties voor alle andere wijken van Gent:

Het Mobiliteitsplan in detail (1): de VERLORENKOST wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (2): geen auto's meer over de RECOLLETTENBRUG
Het Mobiliteitsplan in detail (3): op COUPURE Links enkel auto's van bewoners
Het Mobiliteitsplan in detail (4): een (bijna) doodlopende BURGSTRAAT
Het Mobiliteitsplan in detail (5): de OTTOGRACHT wordt geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (6): de buurt rond het GRAVENSTEEN wordt autovrij
Het Mobiliteitsplan in detail (7): de ACADEMIESTRAAT blijft (misschien) éénrichting
Het Mobiliteitsplan in detail (8): HAM doorgeknipt om sluipverkeer uit te schakelen
Het Mobiliteitsplan in detail (9): de BRABANTDAM wordt in tweeën geknipt
Het Mobiliteitsplan in detail (10): TWEEBRUGGENSTAAT en LOUSBERGKAAI worden één richting
Het Mobiliteitsplan in detail (11): de auto moet wijken voor de tram in de BRUSSELSEPOORT
Het Mobiliteitsplan in detail (12): Het LAURENTPLEIN wordt een stuk autovrij
...