Gent wil Park & Ride-kampioen worden

 
De stad Gent is van plan om park and ride-kampioen te worden. Vandaag telt Gent 792 plaatsen, maar tegen de start van het circulatieplan binnen minder dan zes maanden moeten dat er 2.590 worden en binnen enkele jaren zelfs meer dan 4.000. Dat is dubbel zo veel als Brussel of Antwerpen vandaag.

Je wagen achterlaten op een parking aan de rand van de stad en dan met bus of tram tot in het centrum. In Gent kan het vandaag op acht plaatsen. Om tot op de Korenmarkt te raken, doe je daar 15 tot 25 minuten over, het wachten op de tram niet meegerekend. Binnen zes maanden wordt het aantal park and ride-plaatsen naar 18 opgetrokken. "De bestaande 792 parkeerplaatsen op de park & rides worden beter bewegwijzerd en krijgen ook een uniforme vormgeving. Op die bestaande parkings willen we ook nog 62 plaatsen extra creëren. Daarnaast vormen we bestaande parkings om tot park and rides", zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

Alleen nog handtekening

Het gaat dan vooral om parkings aan sportcomplexen zoals sporthallen Hekers en Bourgoyen, openluchtzwembad Neptunus en de Watersportbaan. Ook aan het Maaltepark en op de Muide komt er een park and ride bij. Samen zullen die goed zijn voor 786 plaatsen. De parkeerplaatsen op de Muide bieden het grootste potentieel. Van daar kan je op zeven minuten in het stadscentrum staan. Geen enkele andere park and ride kan daar momenteel aan tippen.

Het komende half jaar zijn er plannen om nog eens 950 extra parkeerplaatsen te voorzien. Het gaat om park and rides aan de Wiedauwkaai (250), de Vliegtuiglaan (250), de Bellevuewijk in Ledeberg (150) en het station Gent-Sint-Pieters (300). "Daar zijn de technische details zo goed als rond en is het alleen wachten tot de handtekeningen worden geplaatst", zegt Watteeuw daarover. "Ze zullen klaar zijn voor de start van het circulatieplan in april volgend jaar."

Informatiecampagne

Op langere termijn zijn er nog eens 1.500 plaatsen voorzien. Daarvan worden er 500 ingenomen door de parkeertoren in Ledeberg en nog eens 500 door een forse uitbreiding van de parking aan Flanders Expo. Ook de Blaarmeersen, de Drongensesteenweg en Rozenbroeken krijgen op termijn een park and ride.

De parkings aan de rand van de stad hebben als hoofddoel de druk van de Gentse stadsring weg te houden en automobilisten in het centrum te vermijden. Er komt een grootschalige informatiecampagne, waarin ook de toeristische dienst een rol zal krijgen. "De komende zes maanden willen we iedereen zeer grondig informeren over het circulatieplan en er zal veel nadruk gelegd worden op de park and rides. Ze hebben alleen nut als ze ook massaal gebruikt worden. De campagne is nu gestart. Het is de bedoeling dat niemand voor verrassingen komt te staan in april 2017", klinkt het op het kabinet van Watteeuw.

Tags: