Gent krijgt zeven rode rustpunten

De Morgen

Nog minder dan een jaar en het nieuwe circulatieplan wordt ingevoerd in Gent. Dat betekent niet alleen dat dwars door de stad rijden tot het verleden zal behoren. Er komen ook zeven rood gekleurde 'rustpunten', zegt schepen van Mobiliteit, Filip Watteeuw (Groen).

Door een paar tientallen 'knippen' in de stad zal Gent opgedeeld worden in een groter voetgangersgebied en zes van elkaar afgescheiden zones. Enkel nog via de stadsring zul je van de ene zone naar de andere kunnen. Verschillende plekken zullen daardoor ingrijpend veranderen, zoals straten die deels doorgeknipt worden voor het autoverkeer.

Op sommige plekken zullen paaltjes een oplossing bieden en op andere is dat onmogelijk. Zo zal op de Phoenixbrug op de Brugse Poort geen doorgang van autoverkeer meer mogelijk zijn, maar moeten wel nog bussen en taxi's door kunnen.

Zeven plaatsen in Gent zullen zo qua uitzicht een metamorfose ondergaan en volledig nieuw ingericht worden. Het gaat om de Ottogracht, Verlorenkost en een deel van Coupure Links en Rechts, het Hippoliet Lippensplein, de Bargiebrug, het Koophandelsplein, de Kortedagsteeg en de Sint-Pietersnieuwsstraat.

De stad heeft twee studiebureaus (BUUR en Meneer De Leeuw) aangesproken om die 'knippen' duidelijk aan te geven. Zij kwamen op het idee om de pleinen en straten volledig rood te kleuren. Elke straat zal een eigen gezicht krijgen en op zijn eigen manier ingericht worden, afhankelijk van de verkeersingrepen die er worden doorgevoerd. "Met het circulatieplan voor de binnenstad beogen we meer leefkwaliteit en een betere bereikbaarheid voor de binnenstad. De herinrichting van deze zeven plekken zal een kwaliteitssprong betekenen voor het openbaar domein in de binnenstad. Het moeten rustpunten worden waar men kan genieten van de stad in al haar facetten", zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw.

Suggesties en opmerkingen

Omwonenden en handelaars uit de buurt worden geïnformeerd over de plannen, maar kunnen ook suggesties en opmerkingen geven. "Nadien worden ze ook betrokken om de tijdelijke inrichtingen per locatie mee te evalueren", aldus Watteeuw.

De inrichting van de zeven punten is tijdelijk en kan maximaal tien jaar blijven staan. Bedoeling is dat ze een definitieve nieuwe inrichting krijgen eens het circulatieplan een feit is.

Tags: