Deelfiets van de toekomst

Sinds kort hebben we in Gent de Trapido: 100 deelfietsen op vaste plaatsen in de stad. De markt van de deelfietsen is in volle evolutie. Privé-initiatieven waarbij de fietsen niet terug naar een vaste standplaats moeten, zien we in verschillende steden opduiken. Binnenkort ook in Gent, vroeg Sara Matthieu zich af?

Er zijn heel wat interessante evoluties op de deelfietsenmarkt. Je kan je eigen fiets delen via een app. Of een deelfiets  met een speciaal slot huren, zodat je die niet per se naar dezelfde standplaats terug hoeft te brengen. Deelfietsen zonder vaste standplaats bieden een grotere vrijheid voor de gebruiker, maar kan ook risico's met zich meebrengen. Zo merken Nederlandse fietssteden al het zogeheten 'strooifiets'-fenomeen: deelfietsen zonder vaste standplaats worden zomaar ergens in de stad neergegooid, in plaats van netjes gestald. Schepen Filip Watteeuw werkt samen met Fietsberaad aan een gezamenlijk kader voor privé-deelfietssystemen en is in gesprek met verschillende zaakvoerders die deze willen aanbieden. Belangrijk is het strooifietsfenomeen te vermijden met duidelijke regels en een maximaal aantal fietsen per stad. Maar ook de kwaliteit van de fiets (goede remmen, verlichting) moet worden verzekerd. Als aan die voorwaarden is voldaan kunnen we volgend jaar al ook in Gent deze nieuwe deelfietsen introduceren. 

 

Tags: