06 jun 2019

Burgers en winkelketens brainstormen over verantwoorde consumptie en productie

Lokaal en seizoensgerichte producten aankopen is goed voor de planeet, de boer én burgers. Maar toch slagen we er zo moeilijk in. Te duur, te ingewikkeld, en lastig om de juiste informatie te vinden, dit zijn enkele beweegredenen die vaak opduiken bij consumenten. Maar kan het niet anders? 

Hierover bogen verschillende experts en Gentenaars zich op woensdag 5 juni in de Watt Factory tijdens het project 'Citizens for the Foodture', georganiseerd door Rikolto – Vredeseilanden. Hafsa was één van hen.

“Als ik kijk naar mijn kassaticket, dan zie ik een betekenis. Welke signalen geef ik met mijn keuze voor (duurzame) aankopen?” Hannelore

Er was ruimte om een heleboel getuigenissen en inhoudelijke vragen te delen met elkaar. 

Hoe kunnen winkelketens hun inspanningen om duurzame producten aan te bieden verhogen? Is klant koning of beslissen winkelketens integraal zelf over hun aanbod? Hebben winkelketens een maatschappelijke verantwoordelijkheid en hoe ‘ver’ moet dit reiken? Moeten er nieuwe (politieke) normen rond duurzaamheid komen? Hoe maken we van seizoensgebonden en lokaal eten de makkelijkste keuze voor elke Gentenaar?

Veel vragen waarvoor niet onmiddellijk concrete oplossingen bedacht konden worden. “Maar dat was ook niet het opzet, stelt Hafsa. Wel consumenten en producenten gevoelig maken voor het belang van seizoensgroenten en fruit. En daar is Rikolto zeker in geslaagd”.

 

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren