Burgers en winkelketens brainstormen over verantwoorde consumptie en productie
06 Juni 2019
Lokaal en seizoensgerichte producten aankopen is goed voor de planeet, de boer én burgers. Maar toch slagen we er zo moeilijk in. Te duur, te ingewikkeld, en lastig om de juiste informatie te vinden, dit zijn enkele beweegredenen die vaak opduiken bij consumenten. Maar kan het niet anders?
Hierover bogen verschillende experts en Gentenaars zich op woensdag 5 juni in de Watt Factory tijdens het project 'Citizens for the Foodture', georganiseerd door Rikolto – Vredeseilanden. Hafsa was één van hen.
“Als ik kijk naar mijn kassaticket, dan zie ik een betekenis. Welke signalen geef ik met mijn keuze voor (duurzame) aankopen?” Hannelore
Er was ruimte om een heleboel getuigenissen en inhoudelijke vragen te delen met elkaar.
Hoe kunnen winkelketens hun inspanningen om duurzame producten aan te bieden verhogen? Is klant koning of beslissen winkelketens integraal zelf over hun aanbod? Hebben winkelketens een maatschappelijke verantwoordelijkheid en hoe ‘ver’ moet dit reiken? Moeten er nieuwe (politieke) normen rond duurzaamheid komen? Hoe maken we van seizoensgebonden en lokaal eten de makkelijkste keuze voor elke Gentenaar?
Veel vragen waarvoor niet onmiddellijk concrete oplossingen bedacht konden worden. “Maar dat was ook niet het opzet, stelt Hafsa. Wel consumenten en producenten gevoelig maken voor het belang van seizoensgroenten en fruit. En daar is Rikolto zeker in geslaagd”.