7. Laat elk kind en elke jongere zich thuis voelen in deze samenleving en geef het een (betaalbare) plek in kwaliteitsvolle kinderopvang en op school

We vragen aan de volgende Vlaamse Regering om:

  • Het lerarentekort kordaat aan te pakken. De focus ligt nu sterk op het niveau van het onderwijs, maar als er geen leerkracht voor de klas staat, kan niemand ook het niveau garanderen. Bijkomend geldt dat de meest kwetsbare leerlingen het meest geconfronteerd worden met het lerarentekort. Ondersteun schoolteams van precaire groepen extra.
  • Werk te maken van gelijke onderwijskansen via en het inzetten van Nederlands én van thuistalen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Gebruik ook andere momenten tijdens de schooltijd om in te zetten op andere belangrijke aspecten van opgroeien. Zoals de middagopvang, dat niet enkel een eetmoment is maar waarbij ook taal en andere levensvaardigheden worden  gestimuleerd
  • De dubbele contingentering opnieuw in te voeren en dus scholen te verplichten om plekken vrij te houden voor kwetsbare leerlingen om zo een sociale mix echt mogelijk te maken.
  • Het invoeren van een nieuw systeem van (deeltijds) onderwijs, als volwaardige leerweg naast voltijds onderwijs en duaal leren (=combinatie van formeel onderwijs met praktijkervaring op een werkplek). Dit maakt maatwerk mogelijk zodat leerlingen volgens hun eigen noden begeleid worden richting concrete vaardigheden.
  • Drempels in het onderwijs te verlagen via een “Brede Kinddag”. Leren gebeurt niet alleen op school, ook daarbuiten zijn talrijke leerkansen, maar die zijn allesbehalve toegankelijk voor alle kinderen.
  • Werk te maken van een Vlaams plan voor de kinderopvang met bijkomende middelen. We willen een uitbreiding van de inkomens-gerelateerde kinderopvang en een subsidiëringssysteem dat de financiële leefbaarheid voor organisatoren van kinderopvang garandeert. Daar bovenop ook een focus op duurzaamheid, veiligheid, kwaliteit en toegankelijkheid voor alle gezinnen. Tenslotte ook betere arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden voor de medewerkers in de kinderopvang.
  • Een haalbare werkdruk te verzekeren in de kinderopvang (maximaal vijf kinderen per begeleider) en een volwaardig statuut met voldoende sociale bescherming voor het personeel. Maak kind-vrije uren mogelijk voor opleiding, overleg, etc.
  • De nieuwe voorrangsregels in de kinderopvang af te schaffen. Keer terug naar het oude systeem: minstens 20% van de inkomens-gerelateerde plaatsen moeten kwetsbare gezinnen bereiken. Het huidige systeem duwt kwetsbaren en mensen die niet voltijds werken weg.
  • Werk te maken van de financiering van buitenschoolse opvang en vrijetijdsactiviteiten.
  • De wachtlijsten weg te werken in de jeugdzorg, bij de begeleiding voor kinderen met een beperking en in de geestelijke gezondheidszorg voor kinderen. Investeer in mentaal welzijn voor jongeren zodat de kerntaak van de OverKop-huizen (ondersteunen van jongeren tot 25 jaar door middel van toegankelijke, fijne activiteiten) overeind kan blijven. Aan pioniersplekken als deze krijgen steeds meer taken toegewezen die hen afleiden van de essentie van hun taak.
  • Toekomstgerichte, ruime structurele subsidiekaders te voorzien die het jeugdwerk niet louter als experimenteel beschouwen. Bied dus niet enkel projectsubsidies aan maar toon vertrouwen en voorzie structurele groeimiddelen voor vernieuwend jeugdwerk.

 

Hoe pakken we dit aan in Gent?

We zetten in op het wegwerken van het lerarentekort via directe en indirecte acties: infobeurzen voor zij-instromers, potentiële zij-instromers matchen met een school om van onderwijs te kunnen proeven, waarderende acties op themadagen zoals Dag van de leraar/directeur, ondersteunen en versterken van schoolteams in grootstedelijke uitdagingen en het ontzorgen van deze teams via brugfiguren en Brede School-werking.

We inspireren en versterken schoolteams rond een meertalige aanpak. We ondersteunen de voormalige CLW’s met extra middelen om de pijnpunten van het invoeren van duaal leren mee te ondersteunen. We investeren zelf extra stadsmiddelen in kinderopvang (o.a. in kansarme wijken).

We hebben de samenwerking met en de ondersteuning van organisaties in het jeugdwelzijnswerk drastisch verhoogd. Zowel de gevestigde organisaties als organisaties die de voorbije jaren van onderuit zijn ontstaan. Hun werking is een hefboom voor jongeren in onze stad. We koppelen daarom hun werking aan die van de stedelijke jeugddienst om het beleid te informeren. Zo houden we de vinger aan de pols van wat leeft en wat de noden zijn van de Gentse jongeren. De verenigingen die willen opschalen, botsen echter op stroeve subsidiekaders op bovenlokaal niveau en zien zo hun interdisciplinaire werking vaak afgestraft – terwijl hun kracht net ligt in de verankering in de wijken én hun overstijgen van beleidshokjes.

We bouwen op de erfenis van het traject dat van Gent de kindvriendelijke stad bij uitstek maakte om ook tieners en jongeren meer ruimte en een duidelijke stem te geven in het beleid. Tijdens het jaar waarin Gent Europese Jongerenhoofdstad is, nemen we en grote sprong voorwaarts en zorgen we voor blijvende aandacht voor jongeren in de publieke ruimte, in het stedelijk weefsel en de werking van de stadsdiensten. Het ontbreken van een jongeren-reflex op andere bestuursniveaus vormt hierin een rem in het uitrollen van programma’s die relevant zijn voor jongeren en het pure jeugd- of studentenbeleid overstijgen.

 

Ons toekomstidee voor Gent

 

Elke schooldag is een Brede Schooldag. De school als ontmoetings- en steunplek voor kinderen, jongeren en ouders, met een breed aanbod naast de onderwijsopdracht. De school is een draaischijf waar partners de school en ouders ontzorgen. We schakelen naar hulpverlening, het is een plek waar ouders elkaar vinden, waar kinderen ondersteund worden, waar ze een lekkere, gezonde en duurzame maaltijd krijgen, waar er een goed aanbod van opvang en vrije tijd is, waar een warme overgang is tussen opvang, school en gezin. Zo zorgen we voor eerlijke kansen in de brede leer- en leefomgeving van kinderen en jongeren en ontzorgen we hun ouders.

Recent responses