We vragen aan de volgende Vlaamse Regering om:
- Van het openbaar vervoer een aantrekkelijk én realistisch alternatief te maken voor de auto. Meer middelen voor het openbaar vervoer zijn absoluut noodzakelijk, zowel op vlak van investeringen als voor bedrijfsvoering. Hef de budgetneutraliteit voor De Lijn op en maak het dus mogelijk dat er extra geld naar De Lijn gaat. Maak het openbaar vervoer van De Lijn aantrekkelijk voor jongeren en ouderen door abonnementen van 1 euro/maand te realiseren, zoals in Brussel.
- Bij het aanleggen van wegen en kruispunten te kiezen voor de meest veilige oplossing, ook al vraagt dit het schrappen van parkeerplaatsen of een inperking van autoverkeer. Wij willen op elke gewestweg een verkeerssituatie waarbij alle vormen van verkeer (zoals auto's, fietsers, voetgangers, openbaar vervoer) elkaar niet in de weg zitten of met elkaar in conflict komen. Pas de snelheid op snelwegen aan naar 100km/u, zoals in Nederland. Pas de snelheden op snelwegen in stedelijke omgevingen aan naar 90 km/u of zelfs 70 km/u. Binnen de bebouwde kom vragen we de maximumsnelheid wettelijk vast te leggen op 30km/u, met motiveringsplicht kan 50 km/u voorzien worden. Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid van 70km/u enkel toegelaten als er een vrij liggend fietspad is.
We vragen aan de volgende federale Regering om:
- Een echt voorstadsnet uit te bouwen met treinen die minstens om het half uur rijden en nog frequenter in de spitsuren. Daarnaast vragen we ook een snelle realisatie van vroegere én latere treinen, zoals voorzien in Spoorvisie 2040, zodat iedereen die van het culturele en nachtleven wil proeven in Gent vlot op de bestemming geraakt.
- Verkeersveiligheid serieus te nemen. Voer eindelijk het rijbewijs met punten in en zet meer in op preventie.
- We vragen de nultolerantie voor alcohol en drugs in het verkeer. En meer handhaving. Maak het alcoholslot verplicht op nieuwe voertuigen en met terugwerkende kracht op alle andere voertuigen.
We vragen aan Europa om:
- Een echte Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA) in te bouwen in nieuwe wagens waardoor deze zich automatisch aan de snelheidsgrenzen houden.
Hoe pakken we dit aan in Gent?
We hebben in Gent een vervoersarmoede actieplan waarbij we heel wat kosten op ons nemen. Dit zorgt voor oplossingen in een aantal situaties maar dit vangt de tekortkomingen op Vlaams niveau niet op. Zo zorgt de Stad Gent voor aanvullend openbaar vervoer op De Lijn. Ze betaalt De Lijn voor een buslijn die langs heel wat woonzorgcentra rijdt. Ook betaalt de Stad Gent voor openbaar vervoer vanuit de park-and-rides naar het centrum.
We zorgen voor verkeersveiligere situaties met de heraanleg van straten, het voorzien van kwalitatieve fietsinfrastructuur, het weren van auto’s waar nodig, het invoeren van wijkmobiliteitsplannen, vierkant groen en conflictvrije regelingen op Gentse kruispunten, en door snelheidscontroles en sensibiliserende acties.
Ons toekomstidee voor Gent
De R40 wordt een echte stadsboulevard. De R40 moet een aangename, veilige en groene ruimte worden waar mensen willen wonen, wandelen, fietsen en verblijven. De verkeersfunctie komt er op de achtergrond, doorgaand autoverkeer moet naar de R4. We dringen aan bij de Vlaamse overheid om dit aan te pakken, en bekijken hoe we dit kunnen ondersteunen en versnellen. Op termijn gaan we van twee naar één rijvak om nog extra ruimte te voorzien voor wonen, wandelen, fietsen en verblijven.